Met content recycling haal je het meeste uit jouw online marketing

Content is King en content recycling noodzakelijk als je slim om wil gaan met jouw content. Je kunt dag en nacht bezig zijn met zoekmachine optimalisatie, keyword research en website analyse tools, uiteindelijk draait het om de inhoud. Met de verschuiving van zoektermen naar kunstmatige intelligentie in Google, wordt kwalitatief goede content steeds belangrijker om jouw doelgroep te bereiken. Content vereist wel behoorlijk wat investeringen. Investeren in tijd als je alles zelf wilt maken, of in geld wanneer je de content productie uitbesteed. Door content op een slimme manier opnieuw te gebruiken kun je een groter publiek bereiken, en de investeringen spreiden over meerdere kanalen. Op deze pagina vind je vijf methoden om jouw content te recyclen!

 

1. Publiceer artikelen op een blog

Met een blog houd je een website in beweging. Een blog pagina geeft je meer vrijheid om diverse onderwerpen te behandelen. Dat geeft terugkerende bezoekers een reden om regelmatig even een kijkje te nemen. Daarnaast heb je met een grote lijst aan uiteenlopende maar gerelateerde onderwerpen meer kans om via zoekmachines gevonden te worden. Zorg dat het unieke content is, informatief met een stukje opinie en een persoonlijk tintje. Dat schept niet alleen een band met de doelgroep, zoekmachines geven prioriteit aan unieke content met een originele insteek.

 

2. Start met content recycling en promoot de blog artikelen via Facebook en mailings

Bij iedere blogpost zul je dit kenbaar maken via social media kanalen zoals Facebook en Twitter. Daarmee houd je ook de social feeds fris en relevant. Als je een wekelijkse blog publiceert heb je iedere week een leuk artikel om aan te bieden. Daarnaast kun je links naar de artikelen bundelen in een mailing met een lagere frequentie. Denk aan maandelijks of om de maand. Stuur niet te veel mails, die belanden snel in de prullenbak of spam map. Maak er een interessante nieuwsbrief van met meerdere onderwerpen die je op een aantrekkelijke wijze introduceert.

 

3. Maak image macros die aansluiten op de blog onderwerpen

Een image macro is een afbeelding met een citaat of een korte tekst. Als je bijvoorbeeld een blog hebt geschreven over depressie bij huisdieren, zou je een foto van een treurig kijkende kat in close-up op je Instagram kunnen plaatsen met de tekst “I hate mondays”. Dat is een verwijzing naar Garfield, en het legt (letterlijk) de link met jouw blog artikel. Het kost niet veel extra tijd om dit soort content te maken, en je bereikt er weer een heel ander publiek mee. Je kunt ook je eigen quotes gebruiken op je kanalen ter inspiratie en om de juiste positionering als expert neer te zetten. Dit is een toffe en veelgebruikte manier van content recycling.

 

4. Gebruik de informatie om een video te maken

Wanneer je een “top X” lijst maakt, kun je die informatie perfect recyclen in een video die je publiceert op YouTube, Facebook etc. Je kunt die video zelfs op de blog pagina embedden. Gebruik overigens niet de originele tekst als script voor de video. Hoewel dit vaak gebeurt, ook door grote websites, is het een beetje vreemd om de tekst die je net hebt gelezen nog een keer te horen met beelden erbij. Verwoord het op een andere manier, spreid de informatie uit jouw research een beetje over de twee soorten content, en zorg dat de video ook echt visueel is. Een blog tekst is meer beschrijvend, een video script gaat uit van beelden. Het is een ander medium, houd daar bij content recycling rekening mee.

 

5. Bundel de informatie in een e-book

Wanneer je pakweg twintig gerelateerde onderwerpen op je blog hebt verzameld, is het niet zo moeilijk om daar een e-book van te maken. Vul de informatie op de blog aan met wat nieuw en exclusief materiaal, plaats ze in een aantrekkelijke layout en publiceer het als digitale download. Een e-book leest heel anders dan een blog, per bezoeker kan de voorkeur verschillen. Daarnaast kun je met een download ook contactinformatie verzamelen. Zorg er wel voor dat het e-book een meerwaarde biedt ten opzichte van de losse blogartikelen, en dat de inhoud minder leunt op de actualiteit.

En zo kun je nog veel meer dingen bedenken! De audio uit een video kan weer worden gebruikt voor een podcast.

Met deze vijf manieren om content opnieuw te gebruiken maak je optimaal gebruik van jouw investeringen, en kun je een veel groter publiek bereiken.

Heb jij nog aanvullende tips voor het hergebruiken van je content? Ik hoor het graag via het reactieformuliertje onder deze blog!