Hoe kun je geld verdienen met een webinar?
Een webinar is een lezing die je geeft via internet. Een standaard webinar wordt doorgaans gehouden in de vorm van een live streaming video, met presentatie door een autoriteit in een specifiek gebied, begeleid met afbeeldingen, video of interactieve elementen zoals een enquête of een chat-optie. Is het mogelijk om geld te verdienen met een webinar en zo ja … hoe? Het korte antwoord is “ja, je kunt geld verdienen met een webinar”:)
.
Geld verdienen met webinars zonder product
Je hebt geen product, maar wel een goed idee. Moet je eerst jouw product uitwerken of kun je direct aan de slag met het plannen van jouw webinar? Als je ervoor kiest om eerst een e-book of online cursus te ontwikkelen waar je enkele weken tijd in moet steken, dan loop je de kans al die tijd te verspillen. Bij webinar marketing is het idee met wat bulletpoints al voldoende, je begint met de marketing van jouw digitale product voordat dit product daadwerkelijk bestaat.
Het klinkt een beetje vreemd om een product te verkopen dat niet bestaat, is dat geen oplichting? Nee hoor, de verkoop is echt, en er zal ook een levering plaatsvinden. Maar je werkt op basis van een pre-order, jouw klanten betalen eerst en vervolgens zorg je ervoor dat ze een hoogwaardig product ontvangen. Dit is helemaal geen aparte manier van verkopen, zo werkt Kickstarter ook. Zelfs een Tesla auto koop je voordat het voertuig gemaakt is. Je gebruikt de webinar om potentiële klanten op de hoogte te stellen van jouw digitale product, en door de pre-sales krijg je een goed beeld van de interesse en de mogelijke afzetmarkt.
Je hoeft overigens niet kenbaar te maken dat het product nog niet uitgewerkt is, maar dat er wel een wachtperiode bestaat voordat de levering zal plaatsvinden. Sommige aanbieders spelen open kaart, maar niet allemaal. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je momenteel het product of de dienst voorbereid, en dat deze op een specifiek tijdstip geleverd wordt.
Welke informatie deel je in de webinar?
In een webinar geef je een presentatie, of training over een specifiek onderwerp waar jij verstand van hebt. Met name niche onderwerpen scoren goed. Stel, jij bent heel goed in het maken van mailings met MailChimp. Voor jou is dit 100% helder, je hebt al veel campagnes opgezet. Maar voor een ander bezit jij veel waardevolle informatie. Dus je stelt een conceptplan op voor een online cursus MailChimp voor beginners. Je stelt leerdoelen, bedenkt een goede structuur en de vorm waarin je deze cursus wilt geven. Denk aan webinars in groepen, individuele lessen, of bijvoorbeeld een ebook tegen betaling. Je werkt de cursus nog niet volledig uit, maar je gebruikt de planning om een webinar van een uur in te vullen. Hierin komen een aantal punten uit jouw cursus aan de orde, zonder teveel details prijs te geven. Het is belangrijk dat je webinar geen lange informatieve opsomming wordt, maar juist inspirerend en interessant is, zodat de deelnemers enthousiast worden over jou en wat je doet.
In een webinar kun je jezelf snel als de juiste persoon/expert neerzetten, waardoor mensen sneller een connectie met jou voelen dan met andere marketing middelen en de kans dus ook groter is dat ze gebruik maken van jouw aanbod.
Verkoop jouw cursus tijdens de webinar
Je bedenkt een pakkende titel voor de webinar zoals “10 beginnersfouten in MailChimp en hoe je ze kunt voorkomen”. Een duidelijk onderwerp met een ingebakken oplossing. Je maakt een script voor een webinar van pakweg een uur in lengte waarin deze tien onderwerpen aan bod komen. Als je voldoende afweet van het onderwerp hoef je het script niet compleet uit te schrijven. Het moet ook een dynamische presentatie worden waarbij enig improvisatietalent je ver kan brengen.
Begin niet met een verkooppraatje, na minimaal 20 minuten en maximaal 40 minuten komt de sales pitch. Volgens statistieken haken veel volgers na 45 minuten af, je wilt ze niet verliezen. Tijdens jouw verkooppitch geef je in het kort de inhoud van de cursus aan zonder teveel in detail te treden.
Houd het visueel
Zelfs met digitale producten en met producten die nog niet compleet zijn, kun je op basis van visuele informatie jouw boodschap kracht bijzetten. Denk aan een mooie cover voor een e-book, grafieken, afbeeldingen of animaties. Het lijkt alsof jouw cursus helemaal af is, maar dat is dus niet het geval. Ook tijdens het webinar is het verstandig om naast een pratend hoofd ook visuele elementen te gebruiken zoals screenshots, of een live feed van jouw beeldscherm wanneer je handelingen uitlegt.
Ieder hoofdstuk van jouw webinar wordt voorzien van een pakkende titel en afbeelding. Je kunt de templates voor deze afbeeldingen later weer in de cursus gebruiken.
Geld verdienen met een webinar
Websites als Kickstarter en Indiegogo hebben de verkoop van ideeën heel normaal gemaakt. Je kunt met pre-sales en gratis webinars de interesse van jouw doelgroep bepalen, en jezelf als autoriteit presenteren. Niet alleen jouw publiek zal leren van de webinar, je zult zelf ook veel nieuwe informatie ontvangen die waardevol zal zijn bij het bepalen van jouw aanbod.
Waar haal je volgers vandaan?
Wanneer je reeds een flink aantal volgers hebt via social media, of een adressenlijst van mensen die jouw nieuwsbrief ontvangen, dan kun je die groep uitnodigen om jouw webinar te volgen. Dit kan een viraal effect hebben, bereid dus meerdere webinars voor om zoveel mogelijk kijkers te trekken. De pre-sales en vragen die op je afkomen zullen daarbij ook de uiteindelijke cursus vormgeven. Zo komen klanten ongetwijfeld met vragen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Door deze te beantwoorden in de cursus zal het product nog meer gewaardeerd worden. Organiseer liever een webinar voor 20 personen met echte interesse, dan voor 200 personen die met tegenzin jouw stream bekijken. Meer is niet altijd beter.
Over welk onderwerp zal jouw webinar gaan? Voor vragen en/of begeleiding bij het opzetten van jouw webinar kan je ons altijd contacteren.