Lokaal hoger scoren in Google met Google Mijn Bedrijf

Waarschijnlijk is het voor jouw bedrijf belangrijk om lokaal gevonden te worden. Google Mijn Bedrijf is dan een uitstekende tool om te gaan gebruiken. Je weet ongetwijfeld dat de Google Map altijd hoog in de zoekresultaten staat, je weet ook al dat naast de advertenties ook bedrijven met reviews goed scoren. Met GMB kun je lokaal hoger scoren in Google zonder een cent uit te geven!

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Net zoals de meeste diensten van Google is ook GMB gratis te gebruiken. Je maakt hier een bedrijfsvermelding aan waarmee je als “pin” op de kaart komt te staan, ideaal dus voor lokale zoekresultaten. Je kunt jouw standaard informatie hier invullen zoals openingstijden en een beschrijving.

Waarom GMB gebruiken?

Hier zijn de vijf voornaamste redenen om gebruik te maken van Google Mijn Bedrijf:

  • Het is helemaal gratis om te gebruiken
  • Je wordt beter lokaal gevonden via Google Maps
  • De informatie van het bedrijf en route informatie is direct zichtbaar
  • Klanten zien in één oogopslag de openingstijden van jouw zaak
  • Geïnteresseerden kunnen direct de recensies lezen

Wat heb je nodig voor een account?

Als je reeds een Google account hebt kun je via de GMB pagina direct inloggen, anders zul je een account moeten aanmaken. Misschien maak je al gebruik van AdSense, AdWords, of G Suite, je kunt datzelfde account gebruiken. Je zoekt naar jouw zaak, om toegang te krijgen tot het aanpassen zul je een verificatieproces moeten doorlopen met een code via de telefoon of per post. Je hebt als onderneming een vast adres nodig, aangezien een webshop in Nederland ook een fysieke locatie moet vermelden zou dit geen probleem mogen zijn. Google geeft wel voorkeur aan “winkels van steen”, met name vanwege de openingstijden.

Bedrijfsprofiel invullen

Het is van belang dat je het profiel zo compleet mogelijk invult. Denk aan adresinformatie, contactinformatie, openingstijden, foto’s van de zaak etc. Een compleet profiel zal ook beter scoren in Google, daarnaast is het ook gewoon erg handig voor jouw klanten om alle informatie bij elkaar te vinden. Zorg dat deze bedrijfsinformatie overal gelijk is, dus op GMB maar ook op de website, via Facebook en andere kanalen. Google zal dit soort informatie bij elkaar schrapen en daar weer jouw ranking op baseren. Hoe het Google algoritme precies werkt blijft altijd schimmig, maar jouw bedrijfsprofiel overal uniform houden biedt altijd meerwaarde. Ook als het algoritme weer verandert. Al die vermeldingen noemt men “citations” ofwel vermeldingen, en die hoeven niet gekoppeld te zijn aan een link naar jouw website.

Let op; Houd de bedrijfsinformatie up-to-date via alle kanalen waar jouw bedrijf vermeld staat. Als je ook in andere listings bent opgenomen moet je die ook aan (laten) passen wanneer je bijvoorbeeld verhuist of een ander telefoonnummer gaat gebruiken.

Recensies van gebruikers zijn belangrijk

Als jij een lokaal bedrijf hebt ben je wellicht niet de enige in die sector. De waarde van jouw bedrijf voor Google blijkt sterk afhankelijk te zijn van het aantal recensies dat geplaatst wordt. Het gaat dus niet om de omvang van jouw bedrijf of het aantal klanten, maar het aantal reviews dat je weet te verzamelen. Hierbij kun je niet zomaar wachten tot jouw klanten de weg naar Google reviews zelf vinden. Vraag ze vriendelijk om een recensie achter te laten. Je kunt via GMB de directe link naar Google recensies voor jouw zaak opzoeken, en deze delen met jouw klanten. Zorg er uiteraard wel voor dat je een goede service verleent, anders kan de score tegenvallen. Het is vooral ook een kwestie van gunnen, als jij op een nette wijze omgaat met jouw klanten, zullen ze ook van harte jouw winkel positief beoordelen. Omdat je al vanaf twee recensies de waardering kunt zien is het van belang zoveel mogelijk (positieve) reviews te verzamelen, dan kan die ene zeurkous of concurrent jouw waardering niet verknallen…

Let op; het gaat niet om recensies op jouw website, maar om reviews direct in Google! Daarnaast recensies publiceren op jouw website kan overigens wel bevorderlijk zijn voor de ranking in Google.

Berichten delen via Google Mijn Bedrijf

Je kunt via GMB ook korte berichten plaatsen die voor een week worden vertoond op de ondernemerspagina in Google. Wanneer je hier gebruik van maakt, en regelmatig een nieuw bericht plaatst zul je ook stijgen in de lokale zoekresultaten. Google houdt niet van ondernemers die passief zijn, je zult er wel wat aandacht aan moeten besteden. Denk bijvoorbeeld aan acties tijdens feestdagen, of interessante nieuwtjes.

Betalen voor een vermelding op bedrijvenpagina’s

Je bent niet alleen zichtbaar op Google voor klanten, maar ook voor de beheerders van bedrijfspagina’s. Die zullen je gaan benaderen, het liefst per telefoon met een standaard script om jouw gegevens “te controleren” en je vervolgens op slinkse wijze een betaald abonnement aan te smeren. Hoewel “citations” en backlinks van belang zijn, hebben betaalde vermeldingen op dit soort pagina’s meestal geen meerwaarde. Een uitzondering kan een sector specifieke bedrijvenpagina zijn, maar je kunt daar vaak al gratis een vermelding op plaatsen. Let op met betaalde vermeldingen, dat levert je doorgaans weinig op.

GMB of website?

Is het met die focus op Google Mijn Bedrijf nog wel nodig om een eigen website aan te houden? Voor webshops uiteraard wel, naast het feit dat je spullen wilt verkopen is GMB minder waardevol voor web-only winkels. Daarnaast zal Google jouw ranking ook bepalen op basis van de kwaliteit van je eigen website, het is dus een kwestie van “meer is beter”.

Claim jouw bedrijf in Google Mijn Bedrijf en maak jouw profiel compleet. Vraag aan jouw klanten een recensie te schrijven en houd jouw bedrijfsinformatie overal up-to-date. Zo scoor je beter in Google!

Heb jij nog aanvullende tips om lokaal beter gevonden te worden? Laat dan even een bericht achter via onderstaand formuliertje!