Wanneer je bezig bent met online marketing kan de race om aan de top van Google te komen je soms verblinden voor andere belangrijke zaken. SEO is meer dan hoog scoren in zoekmachines en grote bezoekersaantallen trekken, de conversie van kijker naar klant is ook belangrijk. Met Shorttail SEO zoektermen kun je inderdaad heel hoog scoren in Google, maar met Longtail SEO zoektermen kun je sneller de juiste doelgroep vinden. Met deze drie tips voor Longtail SEO scoor je niet alleen op kwantiteit, maar ook op kwaliteit!
1. Goedkoper adverteren
Een Longtail keyword is eigenlijk een “keyphrase”, een zin of een aantal losse woorden. We duiden het wel aan als enkelvoud omdat het één specifieke zoekterm betreft. Je kunt in Google AdSense en AdWords opzoeken welke Shorttail en Longtail keywords populair zijn of juist niet. Duurder adverteren betekent niet altijd beter, omdat het aantal impressies of kliks niet altijd leidt tot meer verkopen. Soms zijn het juist de goedkopere en specifieke Longtail keywords die je helpen de juiste doelgroep aan te spreken, met advertenties die goedkoper zijn. De zoekmachine advertenties worden wellicht minder vaak vertoond, maar wel aan de juiste mensen. Hoewel dit SEA betreft gaat dit vaak samen met SEO.
2. Longtail keywords spreken de doelgroep aan
Wanneer je een Shorttail keyword gebruikt zoals “spelen” en dat consequent doorvoert in jouw website kun je met veel moeite een hoge ranking behalen op het keyword “spelen”. Je krijgt enorm veel bezoekers, maar de conversie ligt enorm laag. Dat komt omdat “spelen” een veel te algemene term is, misschien zoeken ouders naar een speeltuin, of iemand wilt gitaar leren spelen, of een sportfan wil weten wanneer de Olympische Spelen plaatsvinden en waar. Met een Longtail keyword kun je veel duidelijker de doelgroep aanspreken door bij voorbeeld “gitaar leren spelen” te gebruiken.
3. Werk lokaal met Longtail zoektermen
We gaven zojuist al het voorbeeld “gitaar leren spelen”, wanneer je gitaarles geeft in Amstelveen moet je ook zeker de plaatsnaam in jouw Longtail strategie meenemen. Mensen die op zoek zijn naar lokale producten of diensten zullen vaak ook op de plaatsnaam zoeken. Overigens kun je ook als webshop met levering door heel Nederland gebruik maken van plaatsnamen door soortgelijke artikelen te publiceren met een eigen landingspagina voor elke gemeente. Naast de plaatsnaam moet overigens ook de tekst uniek zijn, alleen copy-paste met een andere plaatsnaam is niet voldoende.
Door naast jouw Shorttail strategie ook met Longtail keywords te werken kun je naast volume ook bezoekers trekken op basis van relevantie. De conversie van bezoeker naar klant of iemand die informatie opvraagt ligt vaak een stuk hoger wanneer je gebruik maakt van Longtail zoekopdrachten. Laat jouw staart maar kwispelen!