Populaire social media kanalen vergeleken

Social media is niet meer weg te denken in een online marketing strategie. Maar met zo’n grote keuze aan social media diensten kan het lastig zijn om het juiste platform te kiezen. Je kunt dan op “safe” spelen en je richten op de dienst met de meeste gebruikers, toch zal deze strategie niet altijd het beste resultaat opleveren. Laten we de meest populaire social media diensten eens op een rij zetten en beoordelen wat ze bijzonder maakt.

Facebook

Hoewel Facebook zeker niet het eerste social media platform is, speelt het wel een belangrijke rol in de maatschappij. Met een enorm aantal geregistreerde gebruikers is de potentiële markt enorm, en je kunt heel specifiek jouw doelgroep aanspreken middels betaalde advertenties. Daar zit ‘m ook meteen de kneep, zonder doelgroepgericht te adverteren schiet je in alle richtingen, maar raak je lang niet altijd het doel. Daarnaast wordt er ook verwacht dat je snel op reacties reageert. Als ondersteuning bij producten of diensten kan Facebook overigens heel waardevol zijn, je kunt gebruik maken van kennis uit de community. Zo helpen jouw klanten elkaar met praktische tips en ervaringen. Met een half miljoen nieuwe gebruikers per dag is en blijft Facebook voorlopig nog het primaire platform voor online marketing.

Twitter

Ooit begon Twitter als een soort online SMS platform, de beperking van 140 karakters is daar een overblijfsel van. Nu kun je het dubbele aantal karakters gebruiken, en ook foto’s toevoegen via links. Toch blijft Twitter een social media dienst waar korte tekstberichten met soms een heel creatieve spelling de boventoon voeren. Met de bekende “hashtags” kun je de berichten een onderwerp geven, bekende personen kunnen geverifieerd worden. De laatste tijd maakt Twitter zware tijden door, door snel internet en veel onzinnige accounts is de lol er wel een beetje vanaf. Toch kun je op een betaalbare wijze met Twitter veel mensen aan je binden, zolang je met inhoudelijk sterke Tweets op de proppen weet te komen.

LinkedIn

Facebook is voor privé personen, LinkedIn is voor professionals, dat is in het kort de beschrijving van LinkedIn. Dit social media platform wordt vooral gebruikt door professionals om te netwerken. Wanneer je werk en privé van elkaar gescheiden wilt houden kan LinkedIn uitkomst bieden.

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe werknemers, samenwerkingspartners, of juist een nieuwe werkgever wilt vinden, kan het grote netwerk van LinkedIn je daarbij een handje helpen. Het is vooral een uitgebreide database van ondernemende professionals, en niet echt een volwaardige social media dienst. Linkedin is vooral waardevol als het gaat om een connectie maken met professionals en hier kunnen natuurlijk zeer waardevolle contacten uitkomen. Als jij van waarde kunt zijn met de content die je deelt op Linkedin kun je ook zeker veel warme leads verzamelen.

Instagram

Hoewel Instagram al jaren geleden is gekocht door Facebook, wordt de ontwikkeling los van de nieuwe eigenaar voortgezet. Daar moet wel bij gezegd worden dat de unieke functies van Instagram door de concurrenten grotendeels zijn overgenomen. Instagram is een social media platform waarbij het draait om foto’s en videoclips delen. Voorheen kon dit alleen maar met vierkante foto’s, de app werd populair door de filters die korrelige smartphone foto’s konden omtoveren naar een interessant kunstwerkje. Wanneer je producten of diensten wilt promoten die een sterk visueel karakter hebben moet je Instagram niet zomaar overslaan. Ook kun je adverteren op Instagram om specifiek jouw doelgroep aan te spreken. Met Instagram Stories kun je op basis van groepen foto’s en videoclips een verhaaltje vertellen dat na 24 uur gewist wordt. Zo kun je de beelden beter in context plaatsen.

Google+

Bijna iedereen “heeft” Google+, maar de meeste mensen zijn er niet van op de hoogte. Wanneer je gebruik wilt maken van Google Docs, YouTube of Analytics krijg je er direct toegang tot een groot aantal Google diensten bij. Terwijl je eigenlijk een account hebt aangemaakt om keywords op te zoeken, kun je plotseling ook GMail gebruiken en jouw foto’s online bewaren. Eén van de minder bekende diensten is Google+, een alternatief voor Facebook dat standaard bij iedere Google account actief wordt gemaakt. Hoewel Google+ in cijfers enkele miljarden gebruikers heeft, hebben slechts tien procent van deze mensen ooit een bericht geplaatst. Toch biedt Google+ goede mogelijkheden om groepen aan elkaar te koppelen. Wanneer jouw beschikbare tijd op social media beperkt is, zal Google+ niet de eerste keuze zijn, toch heeft het enkele unieke functies die zeker de moeite waard zijn.

Pinterest

Deze social media dienst is een soort digitaal prikbord of “scrapbook”. Net als bij Instagram ligt de nadruk op visuele informatie, daarmee leent deze dienst zich heel goed voor merken en bedrijven die visueel sterke en opvallende beelden kunnen delen. Gebruikers maken collecties met foto’s die ze uit het Pinterest netwerk hebben gekozen, je kunt met “promoted pins” jouw boodschap bij specifieke doelgroepen laten verschijnen. Een opvallend aspect aan Pinterest is de verdeling tussen vrouwen en mannen, er zijn veel meer vrouwelijke gebruikers. Wanneer dat ook jouw doelgroep is moet je beslist eens de mogelijkheden van Pinterest bekijken.

Snapchat

Toen de ouders van de jonge Facebook gebruikers eindelijk ook een account hadden gemaakt, stapte de jeugd weer over naar Snapchat. Deze social media dienst begon als een chat app met berichten die “vernietigd” werden nadat de ontvanger deze had gelezen. Echt een gimmick voor tieners dus. Na verloop van tijd zijn er steeds meer social media functies aan Snapchat toegevoegd waarmee het nu eigenlijk een hippe kopie van Facebook is geworden. Hoewel, kopie is niet echt terecht, Facebook heeft ook al behoorlijk wat innovatieve mogelijkheden van Snapchat gejat. En dat ondermijnt ook wel een beetje het succes van Snapchat, ze hebben moeite de gebruikersgroep verder uit te breiden. Snapchat stond aan de wieg van Augmented Reality filters en stickers op afbeeldingen, wanneer je jongeren als doelgroep hebt moet je zeker verder kijken dan Facebook en ook even een Snapchat account maken.

Flickr

Deze fotodienst, die in de Nederlandse taal niet echt gelukkig is gekozen, maakt al jaren deel uit van Yahoo. Dat betekent dus ook dat je een Yahoo account nodig hebt om gebruik te maken van deze dienst. Wanneer je graag foto’s deelt, of jouw foto’s online wilt bewaren is Flickr een interessante dienst, net als bij Instagram kun je groepen maken en doelgroepgericht foto’s delen. Als social media platform is Flickr wel een beetje beperkt, moederbedrijf Yahoo heeft moeite er een goed businessmodel aan te koppelen.

YouTube

We hebben al eerder Google+ genoemd, YouTube is ook een dienst van Google, maar ditmaal volledig gericht op video. We hoeven niet meer uit te leggen wat YouTube is, toch worden de online marketing mogelijkheden niet altijd optimaal benut. Zo kun je voor of tussen populaire content jouw commercials laten spelen, je kunt ook geld verdienen door anderen te laten adverteren tussen jouw filmpjes. Daarnaast kun je commercials, bedrijfsvideo’s en instructiefilmpjes allemaal gratis publiceren via YouTube. En met de embed functie kun je deze filmpjes ook gratis op jouw eigen site publiceren. Met de reactiefunctie kun je interactie opwekken, hoewel de YouTube gemeenschap berucht is om de vaak tenenkrommende reacties. Gelukkig kun je de reacties ook uitschakelen.

Vimeo

De “artiesten” maken liever gebruik van Vimeo, dit is net als YouTube een video platform maar dan met “hogere kwaliteitseisen”. De gemeenschap bevindt zich meer in de categorie Instagram, creatieve mensen die visueel denken. Voor commerciële toepassingen zul je een betaalde account moeten nemen, het verdienmodel is namelijk compleet anders dan bij YouTube. Het aantal gebruikers in termen van social media is beperkt, daar staat tegenover dat de betrokkenheid een stuk hoger ligt. Hier vind je niet snel de vreselijke reacties die je op YouTube wel vaak tegenkomt. Voor streaming video op je eigen website is YouTube doorgaans wel wat meer geschikt. En Youtube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld, denk daar ook aan!

Tumblr

Dit is een beetje aparte social media dienst die eigenlijk niet als zodanig is begonnen. De gebruikers kiezen vaak een specifiek onderwerp en maken daar berichten over. Hierbij wordt veel gebruik gemaakt van animerende GIF plaatjes. Nu steeds meer andere social media diensten overweg kunnen met bewegende GIF’s is de populariteit van Tumblr afgenomen. Met een focus op visuele media en een jongere gebruikersgroep lijkt Tumblr heel interessant voor online marketing, helaas wordt hier door de eigenaars niet optimaal gebruik van gemaakt. Tumblr werd net als Flickr overgenomen door Yahoo, maar sinds de overname van Yahoo door Verizon valt Tumblr onder de subdivisie Oath. Deze wisselingen hebben het platform niet bepaald populairder gemaakt bij de gebruikers.

Conclusie

Tot zover de meest populaire social media diensten op dit moment, al kan dit lijstje wel snel veranderen. Gebruikers zijn niet altijd even trouw aan een specifieke dienst, het kan daarom lonen om niet al jouw energie in één social media platform te steken. Met de privacy perikelen bij Facebook de laatste tijd kun je als merk zelfs beschadigd raken door dit soort platformen, al is het grote publiek daar vooralsnog niet zo mee bezig.