3 onmisbare tips voor een goede website
Met de miljoenen websites op internet is het lastig om op te vallen. Met online marketing via sites als Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest kun je weliswaar jouw website promoten, maar er zijn meer mogelijkheden. Jouw website is het middelpunt van jouw online profiel, door de site “zwaartekracht” te geven zul je als een magneet bezoekers aantrekken. We geven je op deze pagina 3 praktische tips hoe je dit kunt realiseren. Zo wordt jouw website niet goed , ook niet beter maar de beste !
Goede website tip 1: Aantrekkelijk design
Als de etalage van een winkel je niet aanspreekt, loop je ook niet naar binnen, jouw hoofdpagina is de online etalage waar je veel aandacht aan moet besteden. Ten eerste moet de pagina snel laden, dat kun je realiseren door foto’s te verkleinen zodat ze er goed uitzien met een minimale bestandsgrootte. Maak gebruik van aansprekende foto’s van producten, diensten of onderwerpen die aansluiten bij het onderwerp van de website. Als je zelf geen goede foto’s tot je beschikking hebt, kun je ook foto’s via Royalty Free sites kopen. Wees daar wel voorzichtig mee, standaard foto’s van “helpdeskmedewerkers” die duidelijk niet voor jou werken bieden geen vertrouwen. Zorg dat tekst goed leesbaar is op de achtergrond, en kies frisse kleuren die direct het karakter van jouw merk of persoonlijkheid uitdragen.
Betere website tip 2: Optimale navigatie
In een supermarkt wil je snel alle boodschappen vinden, van groente en fruit tot toiletpapier en snoepgoed. Je merkt direct het verschil tussen een supermarkt met een goede indeling en een supermarkt waar je eindeloos door onduidelijke gangen moet lopen. Dat geldt ook voor jouw website, vanaf de hoofdpagina moeten jouw bezoekers snel de weg kunnen vinden via subpagina’s, duidelijk vindbare menu’s en bijvoorbeeld een zoekfunctie die ook echt relevante resultaten geeft, eventueel met filteropties. Een website is per definitie een interactief medium, houd er rekening mee dat nieuwe bezoekers niet precies de gedachte achter de website kennen. Net zoals IKEA jou door de winkel leidt kun je dat ook doen met online klanten. Zeker bij webshops kun je via doordachte sturing niet alleen de klant beter van dienst zijn, je kunt er ook de verkoop mee stimuleren door gerelateerde producten te tonen.
Beste website tip 3: Search Engine Optimization
Bij een artikel over online marketing mag de term SEO uiteraard niet ontbreken, toch zijn de “tips en trucs” voor SEO niet altijd even zinvol. Het uitgangspunt van Search Engine Optimization is jouw website vindbaar maken voor zoekmachines als Google en… nou ja vooral Google. Bing, DuckDuckGo en andere zoekmachines hoef je eigenlijk geen rekening mee te houden, die sporen je vanzelf wel op. Google geeft je ook veel gratis tools om de SEO te verbeteren zoals Analytics, AdWords en AdSense. Met die hulpmiddelen proberen ze uiteraard ook advertenties te verkopen, maar je leert er wel veel van. Let daarnaast op deze richtlijnen:
-
Zorg dat de teksten op jouw site de juiste “keywords” bevatten in de juiste verhouding. Bijvoorbeeld “babyluiers Amsterdam” met een dekking van 1%-1,5% op het totaal aantal woorden per pagina.
-
Gebruik deze woorden en zinsdelen ook in de metadata van de website om beter gevonden te worden.
-
Genereer “traffic” ofwel bezoekers naar jouw pagina om de “ranking” ofwel positie in Google te verbeteren.
-
Word een “autoriteit” door duidelijke informatie te verschaffen die gewaardeerd wordt door lezers en daarmee ook door Google.
-
Breng de juiste navigatiestructuur aan op de website, Google kijkt ook naar subpagina’s.
-
Maak gebruik van “rich media” als foto’s en video, dan scoor je weer een stukje beter.
-
Schrijf niet alleen voor Google, maar realiseer je dat er ook mensen jouw content lezen. Je kunt bezoekers lokken met populaire keywords, maar als jouw website niet aansluit bij die onderwerpen haken de bezoekers direct af. Deze truc noemen we “Clickbait”, pas hier mee op!
En als laatste nog een belangrijk aandachtspunt: Dit zijn allemaal richtlijnen , het zijn geen harde regels . Dat is een belangrijk verschil dat SEO “specialisten” niet altijd begrijpen. Google maakt het systeem steeds slimmer met bijvoorbeeld “Artificial Intelligence”, ze straffen “Clickbait” websites genadeloos af (tenminste als ze er zelf geen geld aan kunnen verdienen) en het internet ontwikkelt zich in een rap tempo. Alleen de “regels” afvinken maakt jouw website niet gegarandeerd een hit.
Met een Content Management Systeem als Wordpress kun je zelf een website bouwen en onderhouden, om echt te scoren kun je hulp inroepen van een online marketing professional om de magnetische werking van jouw site verder te vergroten.