Om veel bezoekers te gaan trekken is het belangrijk dat je zo snel mogelijk met SEO aan de slag gaat. Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Met SEO optimaliseer je jouw website zodat deze zo hoog mogelijk in de gratis (organische) resultaten van Google komt. Het internet groeit enorm hard en hoe groter het wordt hoe moeilijker het wordt om hoog te scoren in de zoekresultaten. 

Zoekmachine optimalisatie: Hoe werkt Google?

Google kijkt naar veel zaken om te bepalen wie er bovenaan komt. Als je zoekt op een woord of zoekterm ziet dat er zo uit:   De zoekresultaten aan de rechterkant en soms ook de eerste (paar) bovenin aan de linkerkant zijn de advertenties van (Google Adwords) en daar moet je dus voor betalen (per klik). In dit screenshot zie je geen advertenties. De zoekresultaten aan de linkerkant zijn de gratis resultaten. Je ziet de Internet Marketing Universiteit op de tweede plaats staat (de eerste is een advertentie) wat zeer hoog is op een concurrerende zoekterm als internet marketing. Je kunt je namelijk voorstellen dat ondernemers die beweren goed te zijn in internet marketing hier ook heel hoog willen scoren en daar hun uiterste best voor doen. Bovenin zie je een aanbevolen fragment (featured snippet). Dit zegt Google daar zelf over: Wanneer een gebruiker een vraag stelt op Google Zoeken, kunnen we een zoekresultaat weergeven in een speciaal blok met een aanbevolen fragment boven aan de pagina met zoekresultaten. Dit blok met een aanbevolen fragment bevat een samenvatting van het antwoord, geëxtraheerd uit een webpagina, en een link naar de pagina, de titel en de URL van de pagina. Lees hier meer over het aanbevolen fragment Meestal wordt een vraag beantwoord in het aanbevolen fragment. Je kunt je voorstellen dat hier enorme SEO kansen liggen. Je hebt hier verder geen invloed op. Google bepaalt welke website in het aanbevolen fragment komt te staan. Wij gaan verder niet in op adverteren, omdat we het gaan hebben over hoe je gratis bezoekers naar je website kunt trekken. Bij alles wat je doet zou je je moeten afvragen of je waarde biedt aan je bezoekers. Dat is namelijk waar Google naar kijkt. Google is de grootste zoekmachine ter wereld (YouTube de tweede) en om dat te blijven moeten zij de meest relevante, waardevolle en unieke content geven in de zoekresultaten. Anders zal de gebruiker namelijk andere zoekmanieren kunnen gaan proberen en verliest Google gebruikers. Google is zo geavanceerd en doorontwikkeld dat het uiteindelijk altijd weer in staat is trukjes (Blackhead SEO) van websites te doorzien. Er komt dan ook regelmatig een nieuwe update uit (Google Pinquin, Google Panda) die veel websites laat dalen in de zoekresultaten, omdat ze niet focussen op kwaliteit en relevante content. Hier geldt dus eerlijk duurt het langst en als je op de juiste manier doorbouwt zul je het zeker gaan winnen van je concurrenten! De Internetmarketing Universiteit is hier een uitstekend voorbeeld van.

Shortail versus longtail

Shortail zijn de korte zoekopdrachten in Google van maximaal 3 zoekwoorden. Longtail zoekopdrachten zijn zoekopdrachten van 4 woorden of langer. Misschien verbaast het je dat 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit longtail zoekopdrachten. Als je zelf zoekt zal je waarschijnlijk ook meestal longtail zoekopdrachten doen. Hoe langer hoe specifieker tenslotte. Het is dus verstandig om je in te leven in hoe je doelgroep zoekt. Denk niet in termen van vakjargon, want iemand die informatie zoekt gebruikt vaak ‘Jip en Janneke’ taal. De meeste website eigenaren focussen zich daar juist wel op, wat betekent dat je hier al een voorsprong kunt maken. En hoe specifieker de zoekopdracht hoe groter de kans dat men ook klikt op het resultaat, wat zorgt voor hogere conversies op je website, waardoor Google jouw website dus als nog relevanter zal gaan beschouwen. Lees onderstaande artikelen om aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie!