Keywords met een staartje, verbeter je SEO
Een keyword is een woord dat je in een SEO tekst gebruikt om beter gevonden te worden. Maar je moet strijden om die ruimte bovenaan de zoekmachines, er liggen veel andere aanbieders op de loer. Daarnaast kan een term veel te algemeen zijn. Met longtail keywords of keyphrases kun je niet alleen hoger scoren, je zult ook meer verkopen. Hoe werken longtail keywords en welke voordelen bieden deze keyphrases voor jouw online marketing strategie?
Ik zoek…?
Je hebt een winkel die speelgoed verkoopt van hout. Je kunt proberen te ranken op “speelgoed” maar dan kom je geheid onder de speelgoedwinkels, Marktplaats en Bol.com te hangen. Je kunt ook “hout” gebruiken maar dan krijg je wellicht bezoekers die op zoek zijn naar planken, meubels en andere zaken. Het is als schieten met een machinegeweer, terwijl je beter een scherpschutter kunt zijn. Een longtail keyword kan in dit geval zijn “houten speelgoed kopen”. Mensen die op zoek zijn naar speelgoed van hout zullen dat waarschijnlijk ook zo typen in Google.
Verder in de funnel
Je hebt wellicht al eens gelezen over de “sales funnel”, dat is de trechter waardoor potentiële klanten heengaan met als eindbestemming een betalende klant worden. Iemand die zoekt met de woorden “houten speelgoed kopen” zit veel verder in de funnel dan iemand die zich nog oriënteert. Die persoon zoekt specifiek naar houten speelgoed, en het woordje kopen geeft aan dat deze persoon klaar is om een aankoop te doen. Je schiet dus niet meer wild om je heen, je schiet doelgericht. Of wellicht andersom, want de klant zoekt naar jouw producten, jij bent het doelwit!
De voordelen van longtail keywords:
Het is eenvoudiger om hoog te scoren in de zoekresultaten
Je trekt bezoekers die bereid zijn om direct een aankoop te verrichten
Hoe schrijf je SEO teksten met keyphrases?
Je zult eerst moeten uitzoeken wat populaire zoektermen zijn die passen bij jouw aanbod. Dit kun je zelf doen met keyword analyse tools, maar die richten zich vaak op kwantiteit, niet kwaliteit. Je kunt ook de hulp inschakelen van een online marketing professional die je helpt met het kiezen van de juiste keyphrases en zorgt dat ze goed gedoseerd op jouw site verschijnen. Teksten schrijven met longtail keywords kan een uitdaging zijn, je zult soms de zinsbouw moeten ombuigen om de combinatie van woorden netjes in te passen. Overweeg een SEO schrijver in te schakelen voor dit soort teksten.
Kwantiteit is kwaliteit
We hebben zojuist beweerd dat kwaliteit boven kwantiteit gaat door minder mensen aan te spreken die zich verder in de trechter bevinden, nu draaien we het om? Jazeker, want bij het sturen gaan we wél voor kwantiteit, en wel met content. Zoekmachines als Google houden van websites die wat vlees op de botten hebben, in plaats van uitgemergelde pagina’s waar de spinnenwebben hangen. Door veel pagina's te publiceren met elk unieke keyphrases die aansluiten op jouw producten en diensten, wordt jouw website steeds waardevoller voor bezoekers en voor zoekmachines.
Je ziet het; met een lange staart kun je ver komen! Heb je hulp nodig met het vaststellen van de juiste keyphrases voor jouw business? Neem dan snel contact op met onze SEO expert.