Creatieve social media campagnes met emoticons in de hoofdrol

De emoticons hebben de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen. Door de enorme variant aan emoticons is er voor iedere situatie wel een geschikt plaatje te vinden. Vaak zegt een emoticon meer dan 1000 woorden. Het is dan ook geen verrassing dat ook bedrijven steeds meer met emoticons doen. Al is het maar om op te vallen of interactie uit te lokken. Het gaat zelfs zover dat bedrijven hele marketing campagnes rondom emoticons bouwen. In dit artikel bespreken we 7 creatieve social media campagnes met emoticons in de hoofdrol.

Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍

De nieuwe like-button van Facebook is handig in te zetten bij marktonderzoek heeft ook de marketingafdeling van Alpro ontdekt. Op creatieve wijze deden zij onderzoek naar de favoriete soort Amandeldrink van hun volgers. Met een simpele klik op de like-button konden zij de emoticon kiezen die ze het meest van toepassing vonden op hun favoriet. Een innovatieve manier om de interactie met de klant te zoeken en je weet meteen wat de wensen zijn van jouw (potentiële) klanten.

Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart 🍆🍑 👉👌

Condoomfabrikant Durex heeft in haar marketingcampagne ten behoeve van seksuele voorlichting ook de emoticons gevonden. Durex wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en communiceren dat via emoticons. De condoom behoort nog niet tot het standaard emoticons pakket, maar Durex stuurt er wel op aan dat deze in de toekomst wordt opgenomen. De maatschappelijke belangen van veilige seks spelen hierbij een grote rol.

Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te tweeten

Trek in pizza? Bij Domino’s hebben ze ook de kracht van het gebruik van emoticons ontdekt. Als je je Twitter-account koppelt aan je Domino’s profiel kun je met één druk op de knop je bestelling plaatsen. Stuur een 🍕 van jouw Twitter-account naar die van Domino’s en klaar is Kees. Dit maakt het bestellen van een pizza nóg gemakkelijker. Door dit soort acties is het niet moeilijk voor te stellen dat bedrijven een beter imago creëren en een hogere omzet draaien.

McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist 🍔

Good Times at McDonalds, de marketingcampagne die volledig om emoticons draait. Met 5 verschillende uitingen beelden ze situaties uit die frustrerend en herkenbaar zijn. De fastfoodketen lost deze situaties op waardoor je ze toch op een positieve manier afsluit. Ja, ook het in de file staan door wegwerkzaamheden, of na uren achter je winkelende vrouw aangehobbeld te hebben. Deze marketingcampagne, we’re lovin it!

Netflix communiceert het genre 🕵 van nieuwe series via emoticons

Tegenwoordig is ‘Netflixen’, een werkwoord. Dat zegt misschien wel genoeg over de capaciteiten van de streamingsdienst. Ze zijn in nog veel meer goed dan het produceren van hoogwaardige series en dat laten ze o.a. zien met hun marketingcampagnes op social media. Zo communiceren ze bijvoorbeeld het genre van nieuwe series met emoticons. Op deze manier geven ze hun boodschap extra kracht mee. De ❤️ emoticon wordt bijvoorbeeld ingezet om een nieuwe romantische film aan te kondigen.

WWF gebruikt emoticons om bewustzijn te creëren 🐘

Wel 17 emoticons van bedreigde diersoorten met bijvoorbeeld de panda 🐼 en de tijger 🐯. speelde de hoofdrol in de Twitter-campagne van het WWF. Met het volgen van de hashtag #EndangeredEmoji, het retweeten van het bericht of het reageren hierop met een van de 17 emoticons kon je een donatie doen. De donatiekosten waren maar €0,10 per keer, maar de Twitter-campagne ontving binnen drie maanden na de start van de campagne circa 559.000 vermeldingen en meer dan 59.000 aanmeldingen. Lucratief was deze dan ook zeker!

#doeslief campagne van SIRE

Ook bij de nieuwe #DOESLIEF campagne van SIRE spelen emoji’s de hoofdrol. De campagne is o.a. gericht op onaardig gedrag op social media en moet Nederlanders een spiegel voorhouden. Hoe reageer je op mensen, zonder dat het uit de hand loopt? Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Jelle twittert: „Dat lokken die joden zelf uit. Eigen schuld!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren, want een geschrokken en de hashtag #Doeslief volstaan om iemand een spiegel voor te houden.

Blog geschreven door Jeroen van https://www.jmpromotions.nl/