Verandert voice search SEO?

Voice search is een groeiende markt. Grote partijen steken veel geld in deze markt. In een periode van een jaar zijn er al allerlei soorten virtuele assistenten gemaakt. Er worden ongeveer 50 biljoen zoekopdrachten per maand gedaan met behulp van deze assistenten. Apple gaat voice search standaard in hun devices stoppen. Dit zorgt voor een enorme groei. Omdat er steeds meer door spraakgestuurd gezocht wordt in zoekmachines, heeft dit invloed op het zoek gedrag. Veranderd voice search SEO? Hoe kunnen wij onze webpagina’s toch geoptimaliseerd houden? Waar moet u met uw SEO op letten? Dat lees je in dit artikel.

Verandering voice search SEO

Een andere formulering van zoekopdrachten:

Spraakgestuurd zoeken veranderd de zoekopdrachten die getypt worden natuurlijk. Zoekopdrachten via een toetsenbord worden kort en snel aan de hand van keywords geformuleerd. Zo is dit zelfs aangeleerd op scholen, om niet hele zinnen in de balk te zetten. Door voice search worden er hele specifieke vragen gesteld aan de zoekmachines. Eigenlijk wordt er een hele vraag in de zoekbalk neergezet. Dit heeft als gevolg dat landingspagina’s die geoptimaliseerd zijn op één zoekterm, niet meer snel gevonden worden. Er is dus een verandering in formulering, waardoor optimaliseren op één keyword zijn waarde eigenlijk verliest.

Googe voice search

Lokaal spraakgestuurd zoeken

Zoekopdrachten op locatie zijn tegenwoordig ook erg belangrijk. Mensen die voice search gebruiken, gebruiken het vaak om winkels of producten dichtbij te vinden. Het is belangrijk dat een zoekmachine weet waar uw bedrijf of winkel gelegen is. Hiernaast is het belangrijk om goede reviews te hebben in de zoekmachines. Als er bijvoorbeeld een vraag komt als: ‘Wat is de best beoordeelde kledingzaak in de buurt?’

Voice search wordt eigenlijk op 4 momenten ingezet.

  • Om iets te weten te komen;
  • Om ergens naartoe te gaan (in de buurt);
  • Om iets te gaan doen;
  • Om iets te kopen zoals producten of diensten.

Dit zijn ook zoektermen die erg in de groei zitten volgens Google Trends. Dit zijn vaak snelle en korte zoekopdrachten om even wat te weten te komen. Opvallend is dat voice search voornamelijk in de auto toegepast wordt. Dat verklaart deze 4 momenten. In de auto krijg je tegenwoordig hoge boetes als je je smartphone gebruikt achter het stuur. Door middel van de voice search kan je toch van je smartphone gebruik maken zonder dat het gevaarlijk is.

Uitspraak van uw merknaam

Geslaagd voor de radio test?

Vragen die gesteld worden aan een virtuele assistent worden beantwoord door een stem. Als Google de informatie gebruikt die op uw pagina te vinden is, wordt u als een soort bronvermelding daarbij vermeld. Ook laat Google een linkje zien waar hij de informatie vandaan heeft gehaald. Een linkje naar uw site dus. Google antwoord dan bijvoorbeeld met: ‘Volgens (uw site) is ….’ of ‘Google vond deze informatie op (uw site)’.

Door het uitspreken van uw merk kan de populariteit van uw merk toenemen. Maar is uw merknaam klaar om uitgesproken te worden door Google? Dit is een vraag die bedrijven zich moeten stellen. Uw merknaam moet wel uit te spreken zijn, anders koppelt de klant de informatie niet met uw bedrijf.

Conclusie voice search SEO

Blijf uw concurrenten voor:

Op de vraag of voice search SEO veranderd is het antwoord ja. Door toenemende voice search gaat SEO wat andere vormen aannemen. Belangrijk is het om uw concurrenten voor te blijven. Momenteel is het nog niet mogelijk om te zien met welke spraakgestuurde zoektermen uw site te vinden is. Google heeft deze functie al wel voorgesteld.

Door het veranderen van zoektermen wordt de inhoud van de website dus erg belangrijk. Bedrijven moeten antwoord geven op vragen die bezoekers hebben, waardoor deze kunnen worden gebruikt door Google. Ga u dus niet meer op één keyword focussen maar op meerdere.

Meer informatie?

Auteur : Karel de Vries via www.vwebdesign.nl