- 1. Je hebt geen budget voor extra maandelijke kosten
- 2. Je hebt geen tijd voor implementatie en optimalisatie
- 3. Technische kennis is vereist ondanks marketing claims
- 4. Je bent bang om te investeren in onzekere resultaten
- 5. Je webshop basis is nog niet op orde
- Wanneer wel kiezen voor Plug & Pay?
- Conclusie: Eerlijkheid over je situatie

Wanneer niet voor Plug & Pay kiezen? 5 redenen
Plug & Pay is niet voor iedereen de beste investering. De software is niet goedkoop en vereist extra tijd en energie om goed te implementeren. Voordat je investeert in Plug & Pay, moet je eerlijk zijn over je situatie.
1. Je hebt geen budget voor extra maandelijke kosten
Het Premium pakket kost €497 per jaar of €49 per maand. Het Ultimate pakket kost €1.450 per jaar of €175 per maand. Dit zijn structurele kosten bovenop je bestaande betaalprovider.
Waarom dit een probleem kan zijn:
- €49-€175 per maand weegt zwaar bij lage omzetten
- Je betaalt ook bij maanden zonder verkopen
- Return on investment is niet gegarandeerd
- Bij het Premium pakket kun je maximaal 250 transacties per maand afhandelen. Ga je hier overheen? Dan betaal je 9,95 euro extra per 100 transacties
Voor startende ondernemers met minder dan €2.000 omzet per maand kunnen directe Mollie-integraties of PayPro's basic pakket voordeliger zijn.
2. Je hebt geen tijd voor implementatie en optimalisatie
Plug & Pay lijkt plug-and-play, maar vereist tijd om goed in te richten in bijvoorbeeld Woocommerce. Je moet betaalpagina's ontwerpen, teksten schrijven, upsells configureren en alles testen.
Tijdsinvestering die vaak wordt onderschat:
- Initiële setup: 4-8 uur
- Template aanpassingen
- A/B-testen en optimalisatie: doorlopend proces
- Training en kennisopbouw: 3-5 uur
- Troubleshooting en onderhoud: maandelijks tijdsverlies
Het aantal mensen dat de betaalpagina bezoekt en ook daadwerkelijk iets koopt wordt bijgehouden in een handig dashboard. Ook kan je je betaalpagina's A/B testen. Dit vereist continue aandacht en optimalisatie.
3. Technische kennis is vereist ondanks marketing claims
Hoewel Plug & Pay wordt gepresenteerd als "geen technische kennis vereist", kom je al snel tegen technische uitdagingen.
Technische aspecten die je tegenkomt:
- Als je abonnementen of termijnbetalingen wil aanbieden dien je via je Mollie dashboard de betaalmethode SEPA-incasso of creditcard te activeren
- Webhook-configuratie voor externe integraties
- HTML/CSS kennis voor template-aanpassingen
- Zapier-workflows opzetten voor automatisering
- Domain-koppeling en SSL-certificaten
Je kunt met Plug & Pay dus niet je producten etaleren in een overzicht en salespage. Dat moet je op andere manieren doen. Bijvoorbeeld met tools als WooCommerce, Divi, Leadpages of Phoenix.
4. Je bent bang om te investeren in onzekere resultaten
Affiliate marketing werkt niet subliem. Er zitten nog enkele kinderziekten in. Niet alle functies werken perfect en resultaten zijn niet gegarandeerd.
Risico's bij investeren:
- Geen garantie op hogere conversie
- Leerperiode waarin resultaten tegenvallen
- Afhankelijkheid van externe provider (Mollie)
- Mogelijk vendor lock-in gevoel
- Je kunt je Plug & Pay abonnement binnen 14 dagen na aankoop kosteloos opzeggen, maar daarna zit je vast aan maandelijkse kosten
Voor risicomijdende ondernemers kan het verstandiger zijn om eerst te groeien met bestaande systemen voordat je investeert in premium checkout-optimalisatie.
5. Je webshop basis is nog niet op orde
Plug & Pay is dus zeker niet een Payment Service Provider en het is al helemaal geen webshop-software. Je hebt een functionerende website nodig voordat Plug & Pay waardevol wordt.
Basis die eerst op orde moet zijn:
- Werkende website met goede content
- Duidelijke productomschrijvingen en prijzen
- Minimaal 50+ bezoekers per maand op productpagina's
- Bestaande verkopen via andere kanalen
- Heldere doelgroep en positionering
Heb je maar een klein aantal producten die je online wilt gaan verkopen, zoals een digitale training, e-boek of wil je dat je diensten eenvoudiger afgenomen kunnen worden via jouw website? Dan is Plug and Pay perfect voor jou.
Maar alleen als de basis al staat. Zonder traffic en interesse in je producten helpt de beste checkout-optimalisatie niet.
Wanneer wel kiezen voor Plug & Pay?
Plug & Pay is wél geschikt wanneer:
- Je minimaal €3.000+ omzet per maand draait
- Je tijd hebt voor implementatie en optimalisatie
- Je basis technische kennis hebt of kunt aanleren
- Je bereid bent te investeren in groei
- Je website goed presteert maar checkout kan beter
Conclusie: Eerlijkheid over je situatie
Plug & Pay als website met betaalsysteem kan waardevol zijn, maar niet voor iedereen. Het kost geld, tijd en energie. Zorg dat je basis op orde is, budget hebt en bereid bent te investeren in onzekere resultaten.
Wees eerlijk: als je twijfelt over de investering, ben je waarschijnlijk nog niet klaar voor Plug & Pay. Groei eerst je business met gratis oplossingen. Investeer pas in premium checkout-optimalisatie wanneer je bewezen hebt dat je producten verkopen. Help je simpelweg technische of lay-out hulp nodig bij Plug & Pay? Laat het mij weten.