Website tips
info@lauradehaan.nl
Website tips
08/01/2025
5 min
0

Maak van je betaalpagina een verkoopmachine. 10 bewezen tips.

08/01/2025
5 min
0

Je betaalpagina is hét moment van de waarheid op je webshop. Hier beslist de klant definitief: kopen of wegklikken. De meeste webshops hebben een conversiepercentage van rond de 2 a 3 procent. Dat betekent dat 97 van de 100 websitebezoekers niks kopen. Dat is veel weggelekte omzet die je kunt terugwinnen met de juiste optimalisatie van je betaalpagina.

Waarom is een goede betaalpagina zo belangrijk?

Jouw bezoeker heeft al een koopbeslissing genomen wanneer hij op jouw betaalpagina komt. Hij wil dat product hebben en is bereid om te betalen. Toch haken er nog veel mensen af in deze laatste stap. Afleiding is de eerste boosdoener die je moet aanpakken om conversie te optimaliseren op een betaalpagina.

Een betaalpagina wordt gezien als de meest belangrijke pagina op je website, maar is tegelijkertijd de meest ongewaardeerde. Daarom lopen veel ondernemers inkomsten mis zonder dat ze het doorhebben.

waarom-is-een-goede-betaalpagina-zo-belangrijk_-visual-selection

Tip 1: Maak je betaalpagina professioneel

Vertrouwen is écht alles bij online betalingen. 77% van alle internetgebruikers geeft bijvoorbeeld aan dat zij ongerust zijn over het feit dat hun persoonlijke data op internet wordt onderschept of in een val trappen. Daarom moet jouw betaalpagina professioneel ogen.

Concrete acties:

✅Gebruik de kleuren van je huisstijl voor herkenbaarheid
✅Plaats je logo duidelijk zichtbaar bovenaan de pagina
✅Gebruik kant-en-klare verkooptemplates
✅Zorg voor een opgeruimde layout zonder afleidingen

Tip 2: Investeer in SSL-certificaten en trustbadges

85% van de online shoppers doet geen aankopen op een website zonder SSL-certificaat. Een SSL-certificaat is daarom niet een keuze, maar verplicht. 84% van de bezoekers breekt een online aankoop af als blijkt dat deze over een onveilige verbinding plaatsvindt. Gelukkig gebeurt dit niet meer zo vaak, maar nog steeds komt het voor.

Welke trustbadges werken het beste:

✅SSL-certificaat (het groene slotje in de adresbalk)

✅Bekende betaalopties zoals Mastercard, Visa, American Express en PayPal:  48% van de online kopers geeft aan dat de aanwezigheid van deze betaalopties hen een veilig gevoel geeft

✅Keurmerken zoals Webshop Keurmerk of Trusted Shops

✅Trust 'signs' kunnen de conversie verhogen met maar liefst 42%

Plaats deze badges strategisch bij je prijsinformatie en op de betaalpagina zelf.

ssl-certificaat

Bron: Webspinner

Tip 3: Verbeter je bestelknop

Voorkom dat je klanten op zoek moeten naar de bestelknop op je betaalpagina. In één oogopslag moet duidelijk zijn waar je bestelknop is.

Zo maak je jouw bestelknop onmisbaar:

✅Geef je bestelknop een contrasterende kleur. Is je betaalpagina rood? Maak dan bijvoorbeeld een groene bestelknop

✅Gebruik duidelijke tekst zoals "Bestelling afronden" in plaats van vaag "Doorgaan"

✅Maak de knop groot genoeg (minimaal 44x44 pixels)

✅Zorg dat de knop direct zichtbaar is zonder scrollen

Tip 4: Bied meerdere betaalmethoden aan

Een keuze uit meerdere betaalmethoden verhoogt de betrouwbaarheid van je betaalpagina. Klanten hebben altijd een voorkeur en als hun favoriete methode er niet bij staat, haken ze af.

Belangrijke betaalmethoden voor Nederland:

✅ iDEAL (absolute must-have)

✅PayPal

✅Creditcards (Visa, Mastercard)

✅Apple Pay en Google Pay (steeds populairder)

✅Bancontact voor Belgische klanten

✅Klarna

Als je klanten uit België hebt, dan is het interessant om Sofort Banking als betaalmethode toe te voegen.

klarna


Tip 5: Implementeer one-page checkout

One-page checkout is een afrekenproces waarbij alles zich op één pagina bevindt. In plaats van meerdere stappen en pagina's te doorlopen, kan de klant alle benodigde informatie op één pagina invullen en de aankoop voltooien.

Online shoppers willen geen obstakels wanneer ze iets willen kopen. Als het afrekenproces te lang of verwarrend is, zullen ze hun winkelwagentje waarschijnlijk verlaten.

Voordelen van one-page checkout:

✅Sneller afrekenen betekent minder kans op afhaak

✅Overzichtelijker voor de klant

✅Minder technische problemen

✅Hogere conversiepercentages

Tip 6: Wees transparant over alle kosten

Je bezoeker heeft in zijn hoofd al de overweging gemaakt om voor €49,95 het product te kopen en is hiermee ingestemd. Nu blijkt ineens de bestelling €52,- te kosten. Je klant moet nu opnieuw een overweging maken.

Verrassende kosten zijn een conversiekiller. Als de verzendkosten pas aan het einde van het aankoopproces op de betalingspagina voor de klant duidelijk worden, zien ze toch af van de aankoop.

Kostentransparantie tips:

✅Toon verzendkosten al vroeg in het bestelproces

✅Gebruik geen verborgen kosten

✅Maak het totaalbedrag groot en duidelijk zichtbaar

✅Bied gratis verzending vanaf een bepaald bedrag

Tip 7: Vermijd kortingsbonvelden op de betaalpagina

Wat doe je als je een kortingsbonveld op de betalingspagina ziet? Je verlaat de winkelwagen en gaat op Google zoeken naar kortingscodes. Met een beetje ongeluk ben je minutenlang aan het zoeken en geef je uiteindelijk de hoop op.

Kortingsvelden leiden klanten af van het hoofddoel: betalen. Plaats ze eerder in het proces waar het minder schaadt.


Tip 8: Versimpel je formulieren

Niemand wordt blij van een ingewikkelde checkout. En toch gaat er op de betaalpagina een heleboel fout met het formulier.

Formulier best practices:

✅Vraag geen zaken die onnodig zijn voor de aankoop. Laat daarom bijvoorbeeld alleen het BTW-veld zien bij een zakelijk account

✅Gebruik autofill waar mogelijk

✅Markeer verplichte velden duidelijk

✅Geef realtime feedback bij fouten

✅Test op mobiele apparaten

Tip 9: Zorg voor mobiele optimalisatie

Ongeveer de helft van alle online aankopen vindt inmiddels plaats via smartphones. Zorg voor een zeer duidelijk mobiel afrekenproces.

Mobiele checklist:

✅Grote, aantikbare knoppen

✅SImpele formulieren

✅Snelle laadtijd

✅Responsive design

✅Touch-vriendelijke interface

Tip 10: A/B test en meet continu

Het mooie aan online marketing is dat je alles kunt testen. Door middel van deze testen weten we welke optimalisatie het beste werkt voor jouw bezoekers.

Wat kun je testen:

✅Knopkleuren en -teksten

✅Formulierlengte

✅Betaalmethoden

✅Paginaindeling

✅Trustbadge plaatsing

Een goede manier om te achterhalen waarom de bezoekers je webshop verlaten is met een conversie optimalisatie tool, zoals Hotjar. Met zo'n tool achterhaal je makkelijk het klik- en scrollgedrag van je bezoeker.

Hulp nodig bij het optimaliseren?

Het verbetren en finetunes van een betaalpagina vereist vaak redelijk wat kennis en ervaring. Wil je er zeker van zijn dat je alle kansen benut? Dan kun je altijd terecht bij mij. Aan de hand van de beste betaalpagina-software van Nederland help ik je in één klap aan meer conversies.  Lees voor meer informatie deze pagina over plug-and-play hulp. Als je meer wil weten over goede landingspagina's kun je deze blog lezen.

Een complete website bouwen met Plug & Pay

Tot slot: onderschat een goede betaalpagina nooit

Een goed geoptimaliseerde betaalpagina zorgt simpelweg voor een stuk meer omzet. Het is makkelijker, goedkoper en beter om uit je huidige klantenbestand meer omzet te genereren, dan om het aantal bezoekers te verdubbelen met dure ads. Doe er je voordeel mee :)

Reacties
Categorieën