Social media
Laura de Haan
Social media
11/11/2023
4 min
0

Geef je Doelgroep een Training met Facebook Live

11/11/2023
4 min
0

Facebook is nog steeds een belangrijk instrument binnen een online marketing en verkoop strategie. Je kunt er een gemeenschap mee opbouwen van mensen met dezelfde interesses, en contact onderhouden met jouw (potentiele) klanten en opdrachtgevers. Naast berichten publiceren en antwoord geven op reacties is er nog een waardevolle manier om in contact te treden met jouw achterban: Facebook Live. Overal waar je beschikt over een internetverbinding en een computer of mobiel met camera kun je live uitzendingen publiceren. Geef bijvoorbeeld een gratis training aan jouw volgers waarmee je niet alleen informatie kunt overdragen, maar jezelf ook als autoriteit op een specifiek gebied kunt promoten. 

Hier zijn alvast tien handige tips om aan de slag te gaan met Facebook Live.


1. Kies een onderwerp dat bij je past

Ons uitgangspunt is een ondernemer die training geeft op basis van een onderwerp dat past bij de ondernemersactiviteiten. Er zit dus een commerciële gedachte achter. Je kunt bijvoorbeeld een training kantklossen geven als jij daarvoor de producten verkoopt in de webshop, of een training beleggen in aandelen als je een beleggingsadviseur bent. 

Ga uit van jouw expertise en bereid je goed voor door middel van het maken van een script met duidelijke boodschap. Houd er rekening mee dat je vaak met woorden iets moet uitleggen. Tenzij je een eigen studio hebt zal de presentatie visueel niet heel veel mogelijkheden bieden. Daarom is een wervende tekst erg belangrijk.


2. Kies een goede omgeving

Op jouw kantoor is op zich een goede locatie, zorg wel dat de ruimte er een beetje representatief uitziet. Er moet voldoende licht zijn en geen stoorzenders op de achtergrond te zien zijn. Wanneer je buitenshuis gaat uitzenden, moet je voor de livestream een locatie kiezen waar je controle hebt over de omstandigheden. Denk aan een training Auto onderhoud in je eigen garage of houtbewerking in de werkplaats.


3. Bedenk een goede omschrijving voor de Facebook live training

Bij de introductie moet je in enkele korte zinnen het doel van de live-uitzending uitleggen, en het aantrekkelijk maken voor jouw volgers om een gaatje in hun agenda te prikken. Sommige ondernemers kunnen met een “geheime” boodschap het kijkpubliek uitlokken, maar in de meeste gevallen zul je een goede pitch moeten bedenken. Wanneer je veel vragen krijgt over de introductie kun je daar de tekst op aanpassen ter verduidelijking.


4. Zorg voor een goede en stabiele internetverbinding

Als je vanuit huis gaat uitzenden heb je controle over de internetverbinding. Je moet een redelijke upload snelheid hebben om betrouwbaar te kunnen livestreamen. Wanneer je buiten de deur wil uitzenden, moet je er zeker van zijn dat de internetverbinding op locatie betrouwbaar is. 

Met een stabiele 4G verbinding kun je goed streamen, let wel op de kosten van jouw databundel want het kan hard gaan! Als je via een wifi-netwerk kunt streamen moet je ervoor zorgen dat de upload snelheid constant blijft. Stel, je streamt vanaf een school en in de pauze wordt het netwerk plotseling overbelast door leerlingen die Fortnite spelen. Dan zakt jouw verbinding in waardoor je de uitzending halverwege moet staken. Zorg bij gebruik van een thuisnetwerk dat eventuele huisgenoten op de hoogte zijn van je uitzending, en gedurende je uitzending niet gaan streamen of andere zware internettoepassingen gebruiken.


5. Plan de uitzendingen vooraf in

Laat jouw volgers ruim op tijd weten wanneer er een uitzending gepland staat. Kies een tijdstip uit waarin je vermoedt dat jouw achterban tijd heeft, je moet bijvoorbeeld niet een training over stress vermijden op het werk tijdens kantooruren. Plan de eerste paar keer je uitzendingen op andere dagen en tijdstippen en probeer het ideale tijdstip proefondervindelijk vast te stellen. Daarna kun je een vast tijdstip kiezen zodat jouw volgers weten wanneer ze weer een uitzending kunnen verwachten.


6. Laat kijkers Live Notificaties inschakelen

Het is heel eenvoudig om de “volgen” knop aan te tikken, dan worden jouw volgers op tijd verwittigd over een nieuwe uitzending. Dat is handig voor de kijkers en het kan je een veel groter kijkpubliek opleveren. Je moet wel meerdere uitzendingen inplannen, anders heeft volgen weinig zin natuurlijk.


7. Houd vragen en opmerkingen goed in de gaten

Live presenteren is niet eenvoudig, oefen vooraf en zorg dat je de cameravrees hebt overwonnen voor je aan de slag gaat. Het is niet zomaar een script lezen, je zult waarschijnlijk ook vragen en opmerkingen krijgen tijdens de uitzending. Zorg dat je de reacties kunt volgen, en geef indien van toepassing direct antwoord om de interactie met je doelgroep te vergroten. Zo ontstaat er betrokkenheid tussen jou en de kijkers. Noem personen bij naam zoals “Jessica vroeg me net om…” zodat het duidelijk is waar je op reageert. Het is ook een kick voor de kijker om te zien dat je direct personen aanspreekt.


8. Facebook Live is vooral voor langere publicaties

Wanneer je een aankondiging wilt maken van dertig seconden is een livestream niet de beste keuze. Facebook adviseert zelf minimaal tien minuten online te blijven. Je mag tot vier uur doorgaan maar de kans is groot dat je zelf niet zo lang op stoom kunt blijven. Bij een training is een uur tot maximaal anderhalf uur doorgaans ideaal om een goede presentatie neer te zetten, en de aandacht van de kijker vast te houden.



9. Bedankt voor het kijken en tot…

Veel livestreams eindigen met een persoon die onhandig naar de knop zoekt om de uitzending te stoppen. Zorg dat je vooraf weet waar je moet klikken, en geef de kijkers duidelijk aan dat de uitzending ten einde is. Rond het af met een conclusie, bedank de kijkers en nodig ze uit voor de volgende uitzending met dag en tijdstip. Indien mogelijk, geef ook een korte introductie over het onderwerp van de volgende uitzending.

Vraag ze ook andere mensen uit te nodigen voor de volgende keer.


10. Eindig met een Call To Action

Een gratis training weggeven is meestal geen liefdadigheid, het is een effectief acquisitiemiddel. Houd jouw trainingen algemeen en toegankelijk, en laat de kijkers contact opnemen voor meer informatie, maatwerk oplossingen of een training of consult op maat. 

Facebook Live is het uithangbord met flitsende neonverlichting waarmee je de beoogde doelgroep kunt bereiken om jouw producten en diensten aan te bieden.


Met deze tien tips kun jij vast een interessante training geven via Facebook Live. Als je meer wilt weten over live presenteren kun je gerust even contact opnemen voor meer informatie!

Reacties
Categorieën