Verkopen op BOL.com? Dit is wat je moet weten
16 november 2023 

Verkopen op BOL.com? Dit is wat je moet weten

Droom je van het runnen van je eigen webshop? Of heb je een winkel en wil je enkele producten uit je assortiment ook online aanbieden? Dan is verkopen via Bol.com vast iets voor jou. Ze noemen zich “de winkel van ons allemaal”. Daarmee bedoelen ze niet alleen de klanten maar ook verkopers. Je kunt namelijk eenvoudig participeren in het Bol.com partnerplatform. Maar lees voor je begint met je eigen Bol winkeltje eerst deze pagina. Naast de voordelen van verkopen via Bol.com komen ook zeker sommige nadelen aan bod.


Kan ik verkopen via Bol.com?

Als je ingeschreven staat bij de Nederlandse Kamer van Koophandel en een BTW nummer hebt dan mag je gaan verkopen via Bol.com. Als je ondernemer bent in België dien je daar ingeschreven te zijn in het Handelsregister en te beschikken over een geldig VAT-nummer. Met andere woorden; je moet ondernemer zijn. Of je verder veel ervaring hebt maakt niet uit. Daarmee ligt de drempel om te verkopen via Bol.com vrij laag.


Kun of wil je niet een bedrijf starten in Nederland of België? Bekijk dan eens de mogelijkheden op Marktplaats. Hier vind je een mix van particuliere en professionele verkopers. Je zou eerst kunnen testen of producten verkopen online iets voor jou is zonder de administratieve rompslomp van een bedrijf voeren. Houd als particuliere verkoper wel rekening met de regels die voor jou gelden. Zo kun je geen BTW terugvorderen en je mag slechts een beperkt bedrag belastingvrij bijverdienen.


Voordelen van verkopen op Bol.com

  • Snel je producten online verkopen.
  • Tips om je verkoopcijfers te verbeteren.
  • Logistieke ondersteuning als optie.
  • Lagere verzendkosten.
  • Hoge zichtbaarheid.
  • Jouw producten zijn automatisch te zien via Google Shopping.


Nadelen van verkopen op Bol.com

  • Verkoper moet (een deel van) de verzendkosten betalen.
  • Veel concurrentie op een aantal producten.
  • Relatief veel retourzendingen.
  • Daarnaast zijn er additionele voorwaarden en regels.
  • Lagere marges door commissie voor Bol.

Beide opsommingen kunnen nog flink uitgebreid worden, waar het zwaartepunt ligt, zal iedere ondernemer voor zichzelf moeten bepalen. De twee voornaamste voordelen zijn voor iedereen eigenlijk gelijk: veel bezoekers en eenvoudig starten met online verkopen.


Wat kost verkopen via Bol.com?

Om partner te worden van Bol.com hoef je geen cent te betalen. Dit is anders dan bij Amazon waar je wel een paar tientjes per maand kwijt bent voor jouw eigen stukje webshop. De vaste kosten zijn daarmee nihil. Bol.com neemt bij elke verkoop een vast percentage commissie welke afhankelijk is van de product categorie.


Voorraadbeheer

Heb je thuis nog een lege zolder waar je de voorraad kunt neerzetten? Dan kun je gaan verkopen op Bol.com. Voeg je producten toe aan het partnerplatform, stel de voorraad in als dit van toepassing is en werk bestellingen vie het Bol.com platform af zodra ze binnenkomen.


Hoeveel producten moet je minimaal aanbieden?

Met slechts één product kun je verkoper worden op Bol.com. Als je bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in een niche product of gewoon eens wilt proberen of verkopen via Bol.com iets voor jou is. Je kunt een doos vol met slechts één artikel kopen bij de groothandel, die in de meterkast zetten met wat verpakkingsmateriaal en je bent een winkelier. Het is niet nodig om een groot magazijn te huren om een start te maken. Zelfs als je groeit is dit niet nodig, je kunt namelijk de logistiek uitbesteden aan Bol.


Waar koop je producten in?

Is het mogelijk om naar de Action te gaan, de winkel leeg te kopen en die producten op Bol.com te verkopen? Ja, dit is mogelijk en er worden inderdaad producten verkocht die van andere retailers afkomstig zijn. Je bent wel verantwoordelijk voor de garantie, er is een zichttermijn en de vraag is welke winstmarge je kunt halen. 

Je bent in ieder geval niet verplicht om producten via de groothandel in te kopen. Let wel op met huismerken want dan komt de aap snel uit de mouw. De meeste klanten zal het niet eens zoveel interesseren waar de spullen vandaan komen, zolang je kwaliteit levert voor een prijs die ze bereid zijn te betalen.


Verzenden via Bol.com

Als je niet zelf de ruimte hebt, of niet in staat bent om zelf dozen met bestellingen in te pakken, dan kun je voor Bol.com als logistieke partner kiezen. In dat geval ben jij verantwoordelijk voor het aanleveren van producten in het logistieke centrum, de rest wordt verzorgd door Bol.com. Uiteraard zul je hiervoor moeten betalen. Het is daarom van belang om de kosten van eigen logistiek en via Bol.com met elkaar te vergelijken. De tijd en ruimte die je ermee bespaart levert indirect ook winst op. Als je zelf een groot magazijn hebt en al meerdere bussen rond hebt rijden, dan kun je het logistieke proces in eigen hand houden. Echter voor de meeste verkopers zal dit niet het geval zijn.


Een tussenoplossing is zelf verzenden maar wel met pakketzegels via Bol.com. Je kunt direct via het partnerplatform zegels bestellen van DHL, DPD of PostNL. Je betaalt dan iets minder in vergelijking met de standaard tarieven, er geldt geen minimum afname. Als je kiest om zelf je pakjes te verzenden, dan kies je zelf ook voor de verpakking. Je bent dus niet verplicht om gebruik te maken van Bol.com dozen met opdruk. Dit vergroot natuurlijk de mogelijkheden voor het voeren van een goede branding strategie.


Werken met EAN codes

Alle artikelen op Bol.com moeten voorzien zijn of worden van een EAN code. Dit staat voor European Article Number. Als het boeken betreft dan moet er een geldig ISBN nummer geregistreerd zijn. Importeer je zelf uit het buitenland, bijvoorbeeld via AliBaba, AliExpress of Wish? Dan kun je een EAN code aanvragen. Hier zijn kosten aan verbonden. Dit gaat via GS1, je kunt losse codes kopen of een aantal credits aanschaffen voor meerdere codes.


Een EAN code is niets meer of minder dan een identificatiecode (streepjescode) van een product. Het zegt verder niets over de kwaliteit of dat een product getest is op Europese normen. Houd hier als importeur rekening mee, je bent als verkoper op Bol.com verantwoordelijk voor de deugdelijkheid, veiligheid en garantie van de producten die je verkoopt.


Als je producten wilt verkopen die al in de webshop staan, dan zul je als verkoper aan de bestaande listing toegevoegd worden. De klant mag zelf bepalen bij wie ze het product kopen. Standaard wordt de goedkoopste optie genomen, hier kun je bij de prijsbepaling rekening mee houden. Iedere EAN code is één product, alle verkopers worden gebundeld. Alle verkopers mogen de beschrijving aanpassen binnen de richtlijnen van Bol.com.


Verzendkosten, zichttermijn en retourbeleid

Bol.com houdt het midden tussen een webshop en een winkelplatform voor wederverkopers. Hoeveel je in eigen hand houdt bepaal je voor een deel zelf, er zijn wel enkele regels die voor iedereen van toepassing zijn. Bol.com heeft veel zieltjes gewonnen met goedkope of zelfs gratis verzending. Als verkoper moet je wel betalen voor verzending. Dit kun je voor een deel in de verkoopprijs berekenen zolang je concurrerend blijft. Is het je opgevallen dat producten die in de winkel een paar euro kosten op Bol.com veel duurder zijn? Dan heeft de aanbieder de verzendkosten in de prijs opgenomen.


Op prijzen die lager liggen dan pakweg 20 euro zul je niet snel rijk worden. Als iemand gratis een product aan huis geleverd krijgt en dit tot 30 dagen gratis retour kan sturen, dan zul je begrijpen dat het aantal retouren op Bol.com hoger ligt dan in de gemiddelde webshop. Daarnaast bouw je geen relatie op met de klant, er is nauwelijks sprake van een ‘gunfactor’. Zorg er daarom voor dat de beschrijving overeenkomt met het product. Zo voorkom je teleurstelling en retourneringen.


Kun je geld verdienen met verkopen op Bol.com?

Je kunt zeker geld verdienen op Bol.com. Bij iedere extra schakel in de keten zul je uiteraard wel wat moeten inleveren. Het is aan jou als e-commerce ondernemer om te bepalen of de voordelen van verkopen op Bol.com opwegen tegen de nadelen. Er is een marge calculator opgenomen in het systeem, zo kun je berekenen wat een verkocht product je oplevert. Let op met concurrerende prijzen want de kans op een retour is altijd aanwezig.


Soms moet je samenwerken met de vijand om de strijd te winnen. Bol.com kan winkeliers maken of breken. Met 3 miljoen bezoekers per dag is er geen betere etalage denkbaar dan de blauwe gigant. “If you can’t beat them, join them.” Maar ze hebben zelf uiteraard heel goede analysetools en ze kunnen jouw populaire producten ook zelf gaan verkopen. Je kunt een Bol.com winkeltje inrichten en je eigen webshop er tegenover zetten, maar waar gaat de klant naartoe? Er kleven absoluut risico’s aan verkopen op Bol.com. Voor veel bedrijven is het een snelle manier om goederen aan te bieden, sommige ondernemers verdienen er een dikke boterham aan. Maar vergeet nooit dat het platform de touwtjes in handen heeft en dat zij andere belangen hebben dan de wederverkopers op het platform.



Tips voor verkopen via Bol.com

Als laatste nog zes tips om te verkopen via Bol.com:

1. Vind je niche: Zeker als je nu instapt dan maak je meer kans met onontgonnen markten dan met verzadigde categorieën.

2. Kies een strategische prijs: De goedkoopste aanbieder maakt de meeste kans.

3. Schrijf goede teksten: Laat duidelijke productinformatie schrijven die professioneel overkomt en geoptimaliseerd is op zoekwoorden.

4. Houd je rating hoog: Verzend op tijd, los problemen op en ga voor die 5-sterren reviews. Zo stijg je snel in de zoekresultaten én in de waardering van Bol.

5. Besteed uit wat mogelijk is: Als iemand het beter kan; besteed het uit. Als iemand het goedkoper kan; besteed het uit. Als je echt een passief inkomen wilt genereren dan moet je leren om zaken uit te besteden.

6. Google vindt jouw producten ook: De Bol.com zoekfunctie is niet echt fantastisch. Veel klanten zullen je vinden via Google Shopping. Dit zullen ze bij Bol echter niet snel toegeven!


Ga jij het bij Bol.com proberen of open je liever een eigen webshop? Je kunt ook je kansen spreiden door naast je Bol.com activiteiten een eigen winkeltje te openen in Shopify, Magento, Woocommerce, Wix of andere shopping software. Of natuurlijk op Amazon.nl, maar dat is weer een heel ander verhaal…

Ga jij het Bol.com avontuur aan? Wij kunnen je
helpen met het opzetten van een professionele productpresentatie.

Over de schrijver
Een Kick ass content gameplan, Facebook Ads, webinars, live streaming, e-mailmarketing, Youtube video's, podcasting, online producten, de mogelijkheden zijn vandaag de dag letterlijk zonder grenzen. De juiste online marketing strategie is enorm belangrijk om te gaan winnen op de lange termijn en dat geldt juist ook voor de kleinere ondernemer! Sterker nog: door de mogelijkheden van onze tijd kun je het als kleine ondernemer gaan winnen van grote bedrijven met enorme advertentie budgetten, je zult de eerste niet zijn! Eigenlijk ben je hartstikke gek als je als ondernemer het internet niet omarmt...!Er is zoveel te doen. Geloof me, ook voor jou liggen er kansen te wachten, kun je het droomleven bereiken wat je wil. Kun je geld verdienen met je passie. Kun je mensen helpen met jouw kennis en ervaring en je super vrij en voldaan voelen.Ik ben nu 14 jaar (online) ondernemer en heb ondertussen meer dan 3000 mensen met mijn online producten geholpen en honderden ondernemers met het ontwikkelen van hun website en online marketing.Ik ben superdankbaar dat ik deze weg heb kunnen bewandelen en mezelf een vrije internet ondernemer kan noemen. Werken wanneer je wil, met wie je wil, waar je wil en hoeveel je wil. Het geeft een enorme vrijheid als je locatie onafhankelijk kan werken! Ik noem het 'de Laptop Lifestyle'Ik vind het geweldig om jou hier ook mee te helpen, de meeste mensen hebben geen idee over de kansen en mogelijkheden die het internet ons biedt en dat is echt een gemiste kans!
Reactie plaatsen