Content strategie

Content bestaat uit de inhoud van je website, zoals je teksten, foto’s en video’s. Als men met SEO aan de slag gaat, is er een risico op over-optimaliseren. Je gaat dan alleen nog maar vanuit SEO termen denken en je verliest je originaliteit en persoonlijke schrijfstijl. Hier heb je uiteindelijk niet veel aan want je hebt dan kans dat mensen snel afhaken omdat je content niet waardevol genoeg is, of leuk om te lezen. Schrijf dus in eerste instantie voor je bezoekers, houdt het leuk, interessant en origineel. Je zal dan met wat SEO toepassingen (schrijf ongeveer 20% vanuit SEO overwegingen) zeker gaan scoren, hier geldt dat de aanhouder wint en dat het best wat tijd kan kosten om goed te gaan scoren in de zoekresultaten.

Rijke content

Google houdt van rijke content. Dit betekent dat je naast tekst ook afbeeldingen, video's, audio's, infographics en pdf's in je artikelen gebruikt. Tegenwoordig kijkt Google veel meer naar kwaliteit dan naar de hoeveelheid content op je website. Google kijkt ook hoelang iemand de betreffende artikelen bekijkt. Schrijf dus ook 'monsterblogs.' Bijvoorbeeld een artikel met 27 tips voor... 25 redenen om... etc.

Blogposts beginnen met een plaatje

Het is belangrijk om blogberichten op je weblog te starten met een plaatje omdat dit de aandacht trekt. Daarnaast heeft dit extra waarde op je resultaten in de
zoekmachine. Je kunt daar namelijk een afbeelding plaatsen die aanvullend is op je tekst en daar in de bestandsnaam, titel en alt tag nog belangrijke zoekwoorden verwerken.

Gratis content van bezoekers via reacties

Het is tegenwoordig niet meer genoeg om een website met informatie te hebben, zoals je ondertussen wel begrepen hebt. Het gaat ook om interactie (communiceren met je doelgroep) via je website. Wanneer een artikel op je website veel reacties krijgt dan ziet Google dat als belangrijk. Reacties geven namelijk aan dat een onderwerp ‘leeft’ en zodoende dus actueel en relevant is (anders reageren er geen bezoekers op). Elke reactie is een nieuw stukje content op je site. Dit noem je User Generated Content. In een reactie van jou op een reactie van een bezoeker kun je een interne links plaatsen naar andere artikelen op je website.

Reacties op je blog krijgen

Plaats niet alle content in 1 dag op je website

Regelmatig een nieuw artikel, pagina, filmpje, of andere uiting zal je website doen stijgen. Ook kun je dan iets laten groeien op social media en steeds meer mensen uitnodigen om te reageren. Google ziet een website als iets dat moet groeien en in beweging moet zijn en niet als iets wat in 1 keer ‘af moet.’

TIP: wees niet bang en zet je website snel online. Het is menselijk om iets perfect te willen hebben, maar ik kan je uit de illusie helpen: dat is het nooit! Beter is dus dat Google je website al kan indexeren en je langzaam in de zoekresultaten groeit. Men is vaak bang om meteen bezoekers te krijgen, maar dat is niet zo. Als je website al online staat, ‘kietel’ je jezelf bovendien een beetje om door te gaan.

Zie je website als een marketing en communicatiemiddel, niet als een doel op zich!

Vermeid duplicate content

Duplicate content betekent dubbele content en houdt in dat dezelfde tekst op meerdere plaatsen tegelijk op het internet staan. Google vindt dat niet prettig, omdat ze haar bezoeker kwaliteit wil bieden en als er in meerdere zoekresultaten achter elkaar hetzelfde voorkomt is dat natuurlijk geen kwaliteit. Als je dus teksten van andere websites gebruikt heb je kans op ‘straf’ van Google' en zal dit je website reputatie niet ten goede komen. Google kan zelf inschatten welke bron de originele tekst bevat en meestal komt het er op neer dat Google besluit dat de sterkste website het origineel bevat. Andere bronnen met dezelfde content worden uit de zoekresultaten gehaald (niet de hele website, alleen de betreffende content) Als je zelf duplicate content op je eigen website hebt staan, maak je dan geen zorgen (bijvoorbeeld overlap in blogs en artikelen in je kennisbank). Heb je dit vaak, dan kun je zogenaamde ‘Canonical URL’s’ gebruiken. Daarmee laat je Google weten welk artikel het origineel is.

Keywords

Hoog eindigen in de zoekresultaten van Google

Keywords zijn woorden waar jij graag op wil scoren. Hierboven kun je zien dat ik met een andere website goed scoor op een artikel over fotobewerkingsprogramma’s. Ik zou dit kunnen versterken door bijvoorbeeld een blog of een filmpje over fotobewerking te maken en die ook weer te laten verwijzen naar het betreffende artikel. Er zijn natuurlijk ook nog andere plekken waar je het zoekwoord kunt plaatsen. Denk aan plaatjes en video’s. Druk belangrijke keywords dik, dit geeft een heel klein beetje extra waarde voor Google, al geldt dit maar 1 keer per artikel. Het heeft dus geen zin hetzelfde woord vaak in 1 artikel dik te drukken. Ga niet keywordspammen! Een te hoge keyworddichtheid werkt niet bevordelijk. Google kan je website gaan zien als over-geoptimaliseerd en een bezoeker kan zich er aan gaan storen als een bepaald woord teveel wordt gebruikt in een artikel. Er zijn SEO plugins die dit voor je in de gaten houden, zoals de Yoast WordPress SEO plugin. Google kijkt sowieso niet naar keywords in je tekst, maar naar de de title tag, de description tag, heading tags, en alt tags en bestandsnamen (in afbeeldingen). Focus daar dus op en vergeet de rest. 

Dus ik wil nogmaals benadrukken dat je op rijke content moet focussen die waardevol is voor de lezer!

Biedt dus verschillende media aan zoals: tekst, plaatjes, video, audio, reacties, PDF’s, interne en uitgaande links en let ook op invloeden van social media, want dat gaat steeds meer meetellen voor de zoekresultaten. Hoe meer van deze factoren je verwerkt in een artikel, des te waardevoller dat artikel wordt. Je bezoekers zullen er erg blij van worden, want iedereen heeft eigen behoeftes. De één leest liever een artikel, de ander kijkt liever een filmpje. Denk altijd na over hoe je zo waardevol mogelijk kunt zijn voor je bezoekers, dan beloont Google je vanzelf!

Zorg dat je website up to date blijft

Hier geldt dat Google het ook zal waarderen als je oude onnodige content af en toe van je website verwijderd. Kwaliteit boven kwantiteit dus. Ook foutmeldingen op je site behoeven aandacht. Als je de naam van een url aanpast moet je bijvoorbeeld een 301 re-direct aanmaken die zorgt dat de oude url doorverwijst naar de nieuwe url, omdat mensen die op de oude link klikken anders een foutmelding krijgen. Teveel foutmeldingen zullen je zoekresultaten niet ten goede komen. Schrijf vooral ook regelmatig een nieuwe blog. Hierdoor blijft je website in beweging en zal Google jou steeds beter gaan waarderen, mits het voldoet aan bovenstaande zaken natuurlijk.

Tot slot nog enkele korte tips over artikelmarketing:

• Zet je artikelen op Facebook en andere social media

• Maak gebruik van persberichten (plaats jouw artikel op nieuwssites)

• Plaats je artikelen op forums en in social media groepen

Heel veel succes met je content strategie!
Reactie plaatsen