Backlinks zijn links van andere website naar jouw website. Backlinks waren voor Google de basis van waarop websites werden beoordeeld op hun waarde. Hoe meer websites er naar jouw website toelinken hoe waardevoller jouw website wel zal zijn vond Google. Eerst keek Google naar de hoeveelheid backlinks en daarna naar de waarde van deze backlinks (heeft de website een goede reputatie en is de website relevant voor het onderwerp van jouw website). Momenteel zie je dat de waarde van backlinks snel afneemt. Google kijkt meer en meer naar de kwaliteit van de inhoud en dus ook naar de interactie op je website (reacties en social media).
Kwalitatieve backlinks
Wat is een kwalitatieve link? Relevantie De site die naar jou linkt moet relevant zijn, dat wil zeggen iets met jouw website te maken hebben. Een link van een website over biologisch eten naar een website over fotografie heeft in die zin weinig waarde.
Anchortekst
Google wil weten waar de link die naar jou verwijst over gaat. Daarom kun je beter een stuk tekst met daaraan een link gekoppeld, plaatsen dan het noemen van alleen een domeinnaam. Dit is dus een woordcombinatie waar de mensen op kunnen klikken en zodoende op jouw website uitkomen. Probeer ook hier niet te over-optimaliseren. (‘linkspammen!’)
Title attribute
Een title attribute is eigenlijk hetzelfde als een alt tag bij een plaatje. Het is de titel van de link. Wanneer je met je muis boven een link gaat hangen verschijnt deze. Deze titel geeft de titel van de achterliggende pagina weer en levert ook een bijdrage aan de vindbaarheid op die woordcombinatie.
Reputatie van de bron
De waarde van een backlink wordt beoordeeld op basis van de reputatie van de webpagina (niet de website) waar de link op staat die naar jou verwijst. Een backlink van een website met een lage reputatie zal geen invloed hebben.
Nog enkele tips:
• Verkrijg backlinks via video sites en artikelsites (plaats je artikel erop, of reageer met je websitelink)
• Doe aan link ruilen
• Meld je aan bij startpagina’s
Ik zou hier overigens niet teveel tijd aan besteden. Google heeft voor 2015 aangegeven dat ze dit anders gaan benaderen: Je krijgt voortaan een geïmpliceerde link elke keer dat de naam van je merk of bedrijf genoemd wordt op een andere website, zonder dat deze door middel van een hyperlink klikbaar is.