27 tips om zelf een e-book te maken die je in kunt zetten voor jouw bedrijf
arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juli 2018 

27 tips om zelf een e-book te maken

De tijd van papieren boeken is nog niet helemaal voorbij, het kan immers best prettig zijn om met een boek in de vakantieperiode lekker in de zon te zitten. Toch is de opmars van e-books niet te stuiten. Dankzij internet is schrijven helemaal gedemocratiseerd, iedereen met een computer kan een e-book schrijven over elk onderwerp. Als jij een vliegende start wilt maken met jouw eerste e-book moet je zeker deze tips lezen, als je het slim aanpakt kun je er zelfs geld mee verdienen!

Met strenge regels op het gebied van privacy zoals de AVG wetgeving wordt het steeds lastiger om een flink adressenbestand bij elkaar te sprokkelen. Met een e-book kun je nog steeds veel nieuwe mailadressen verzamelen, en daarnaast uiteraard ook kennis, expertise en passies delen met jouw achterban. Zelf een e-book maken is ook nog eens heel eenvoudig, tenminste wanneer je gebruik maakt van de juiste tools en diensten. In dit artikel geef ik je 27 tips om zelf een e-book te maken die je kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Waarom zou je zelf een e-book maken?

Als online ondernemer moet je goed je best doen om klanten te werven, een publiek aan je te binden en jezelf als autoriteit op een bepaald gebied te presenteren. Dit kun je doen met blog artikelen, podcasts, explainer videos of e-books. De drempel om een e-book samen te stellen ligt vrij laag, als je een beetje kunt schrijven kun je direct aan de slag gaan. Met videoproductie of een podcast heb je meer hardware en software nodig. Door e-books aan te bieden kun je waardevolle leads verzamelen, je kunt laten zien over welke onderwerpen je veel kennis bezit en daarmee jouw eigen producten of diensten promoten.

Tip 1: Bedenk een duidelijk onderwerp voor je e-book

Je gaat een e-book schrijven, geen encyclopedie. Dat betekent een duidelijk onderwerp kiezen dat aanspreekt bij jouw doelgroep, met een specifieke focus en doelstelling. Wanneer je per ongeluk toch afdwaalt tijdens het schrijven kun je die passages schrappen of gewoon bewaren voor een volgend e-book. Je kunt het beste beginnen met een pakkende titel, dat geeft je als auteur houvast.

Het is opvallend hoeveel mensen aangeven dat ze graag een e-book willen schrijven maar ze kunnen geen onderwerp bedenken. Maak de keuze niet zo ingewikkeld, kijk in de spiegel en ga uit van je eigen belevingswereld. Ben jij fotograaf en al jaren bezig met digitale fotografie en heb je een aantal heel slimme trucjes ontwikkeld? Schrijf er een e-book over! Ben jij een chef kok en een regelrechte bourgondiër die in vele landen alle mogelijke soorten speciaalbier heeft geproefd? Pak een glas, schenk er nog eentje vol en ga een e-book schrijven!

Maak zelf een e-book

Tip 2: Geef antwoorden aan de lezer

Een lezer is op zoek naar oplossingen, niet naar vragen. Laat in de titel al blijken dat je antwoord geeft op vragen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. “Zo kun je snel een andere taal leren” of “25 tips over PowerPoint voor betere presentaties”, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Tip 3: Mensen houden van lijstjes

Een titel als “Leer hoe je een podcast moet maken” scoort minder goed dan de titel “10 tools die onmisbaar zijn bij een podcast maken”. Zelfs wanneer het identiek dezelfde e-books zijn, zal de titel met het lijstje beter scoren. Bij online webpagina’s is dit soort ‘listicle’ absoluut een cliché geworden, toch werkt het nog steeds.

Tip 4: Begrijpelijk schrijven is ook een kunst

We hebben allemaal leren schrijven op school, maar met alleen grammaticale regels in je hoofd kun je nog geen prettig leesbaar e-book schrijven. Je moet nadenken over hoofdstukken, alinea’s, en een manier van schrijven die aanzet tot lezen. Niet iedereen kan alle ideeën die in het hoofd rondzoemen op een gestructureerde wijze in een e-book verwerken. In dat geval kun je de tekst later laten uitwerken of corrigeren door een ‘copy editor’ die alle informatie in een aangename vorm kan gieten.

Tip 5: Let op spelfouten en grammatica

De Nederlandse taal zit ontzettend ingewikkeld in elkaar. DE jongen is mannelijk maar HET meisje is onzijdig, om maar een voorbeeld te noemen. Toch zijn er volop regels die wel vast staan, en eenvoudige spelVouten kun je natuurlijk voorkomen. Kijk goed naar die rode lijntjes onder de woorden, en zoek online op hoe je specifieke termen moet schrijven als je daar niet zeker over bent. Google biedt al een goede indicatie van de juiste schrijfwijze. Als Google zelf een andere schrijfwijze voorstelt, is dat vaak ook de juiste spelling. Met veel slordige fouten wordt jouw boodschap ook niet serieus genomen.

Tip 6: Zorg dat het e-book er goed uitziet

Als je totaal geen kaas hebt gegeten van grafisch ontwerp, kun je de opmaak beter uitbesteden. De meeste tekstverwerkers bieden al veel strakke templates, maar die kunnen wel beperkt zijn in de opties. Je kunt dan beter een kaal tekstbestand aanleveren bij een layout specialist, dan een document dat ‘fijn afwerking’ nodig heeft. Want een rommelig document aanpassen kost vaak meer tijd dan een tekst in een goede vorm gieten. Heb je hier geen budget voor? Kijk dan eens naar Canva in de volgende tip!

Tip 7: Indeling, opmaak en layout van je e-book

Met de indeling wordt ook de structuur bedoelt, splits jouw verhaal op in hoofdstukken met subkopjes zodat het e-book eenvoudig te volgen is en logisch wordt opgebouwd. Kijk vervolgens naar de opmaak, een goed leesbaar lettertype, duidelijke kleuren en een layout met bijvoorbeeld aanvullend fotomateriaal of tekeningen ter illustratie van de informatie in het e-book. Dit kun je in een ander programma doen als de software waarin je het document hebt geschreven.

Een mooi gratis programma waarmee je het design van jouw e-book kunt vormgeven is Canva. Klik hier voor canva

Snel een mooi e-book maken

Tip 8: Kies de software die jij prettig vindt om mee te werken

Het maakt eigenlijk niet uit of je Word gebruikt, Pages, Notepad of Google Docs. Tekst is tekst, en daar moet de focus liggen. Er zijn specifieke pakketten die je beter helpen te navigeren in lange teksten, of voorzien zijn van stylesheets zodat je alle kopjes in één keer kunt aanpassen. Maar alles wat in de weg staat om jouw gedachten op schrift te stellen kan de ‘flow’ van jouw e-book breken.

Schrijven vergt het minste van een computer, je hebt er geen vette gaming PC voor nodig… tenzij je een e-book schrijft over computerspellen natuurlijk! Kies een computer waar je fijn op kunt typen, dat kan zelfs een smartphone zijn waar je een Bluetooth toetsenbord aan koppelt. Je kunt typen in Word, of kies Open Office als gratis alternatief, en zelfs in Notepad of een andere eenvoudig notitieblok kun je naar hartelust schrijven. Als je echt van de oude stempel bent kun je op papier schrijven en deze later met tekstherkenning scannen (OCR).

Tip 9: Maak backups!

Zorg dat je meerdere versies van jouw document bewaart, anders loop je het risico duizenden woorden en talloze uren te verliezen. Sommige tekstverwerkers houden netjes revisies bij, toch is een kopie maken nog steeds verstandig. Je mag zelf kiezen hoe je backups maakt, maar vergeet niet regelmatig een backup te maken van jouw pennenvruchten en zorg dat jouw kostbare woorden niet verloren raken. De harde schijf van je PC kan kapot gaan, maak een backup online. De internetverbinding kan verbroken worden, maak een backup op je PC. Maak regelmatig een kopie van je werkdocument zodat je A: een nieuwe backup hebt en B: je altijd naar een oude versie kunt terugkeren als je vastloopt in het verhaal.

Tip 10: Schrijven is schrappen

Dit is een bekend advies, met name minder ervaren schrijvers kladden pagina’s vol met onbelangrijke informatie. Dit kan een interessante stijl zijn wanneer je bezig bent met een roman, maar voor een informatief e-book is iedere overbodige letter er één teveel. Zorg dat je niet in herhaling valt, en kijk of ieder hoofdstuk daadwerkelijk iets toevoegt aan de rest. En val niet in herhaling 😉

Tip 11: Stop met schrijven

Op een gegeven moment is het mooi geweest, dan moet je ook stoppen met schrijven. Je kunt 100 tips schrijven over vlekken verwijderen uit kleding, maar als de lezer na 10 tips afhaakt heb je 90 tips voor niets geschreven. Daarom is die focus uit Tip 1 zo van belang. Je kunt altijd een vervolg schrijven. Uiteraard moet het e-book wel meer inhoud bieden dan een gemiddelde webpagina of blog artikel.

Tip 12: Maak een compilatie van bestaande informatie

Je hoeft gelukkig niet met een blanco pagina te beginnen. Als je een website of blog hebt met losse artikelen kun je die samenvoegen tot een mooi e-book. Ga daarbij niet kopiëren en plakken, maar neem de originele teksten als leidraad om een nieuw verhaal te schrijven. Een e-book is een ander medium dan een website, dat vereist ook een andere manier van schrijven.

Tip 13: Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Een e-book met alleen grote lappen tekst ziet er niet aantrekkelijk uit. Met grafieken, illustraties en foto’s kun je de boodschap aantrekkelijker presenteren. Via beeldbanken zoals Pixabay kun je gratis rechtenvrije foto’s downloaden, deze beelden zijn uiteraard niet exclusief. Je kunt ook een tekenaar inschakelen om illustraties te maken.

Gratis stockfoto's met Pixabay

Tip 14: Besteed grafisch werk uit

Via diensten als Fiverr kun je goedkoop illustratoren inschakelen die voor enkele euro’s prachtige illustraties maken waar jij de rechten op hebt. Let wel op zaken als specifieke voorwaarden bij gebruik, eventuele extra kosten en bestandsformaten. Als je opziet tegen communicatie met vreemden in het buitenland, kun je ook dichter bij huis illustratoren vinden die heel betaalbaar zijn via bijvoorbeeld Freelance.nl.

Tip 15: De cover van je e-book moet er goed uitzien

Hoewel een e-book digitaal wordt geleverd, is de omslag zeker belangrijk. Dit is wat bezoekers zien boven het invoerveld en de download link, als de cover niet professioneel oogt is de kans op conversie erg laag. Let op met standaard templates, laat liever een strakke cover ontwerpen. Uiteraard zonder spelfouten!

Tip 16: Maak subtiel gebruik van jouw huisstijl in je e-book

Als je een logo, huisstijl en kleurstelling gebruikt voor jouw business, voer deze dan ook door op de omslag en in de pagina’s van het boek. Maar houd het subtiel, jouw merknaam of logo mag klein blijven. Het gaat om de inhoud, de huisstijl benadrukt subtiel jouw merk en onderneming.

Tip 17: Let op met links

Bij een e-book kun je hyperlinks plaatsen, dat is een voordeel ten opzichte van boeken op papier. Maar weet je zeker dat deze links actief blijven? Bij links naar jouw site zul je bij een verhuizing redirects moeten instellen, bij externe links moet je extra opletten. In de regel is het verstandig om niet teveel links in de teksten te gebruiken. Je kunt ook voetnoten opnemen met verwijzingen zoals de bron die je hebt gebruikt voor een specifieke passage.

Tip 18: Let ook op met video’s in het e-book

Je kunt in een PDF een link leggen naar YouTube filmpjes, of je kunt in sommige formaten zelfs videoclips embedden zodat ze ook offline werken. In beide gevallen moet je hiermee opletten; de externe links kunnen verwijderd worden en video in de download leidt tot grotere bestanden.

Tip 19: Exporteer in het juiste formaat

Voor e-books zijn PDF en ePUB de meest gebruikte formaten. Verspreid jouw e-book niet als Word document of Pages bestand. Niet iedereen kan deze bestanden openen, daarnaast zal de vormgeving er overal weer net iets anders uitzien. Bij illustraties hebben vectorafbeeldingen de voorkeur omdat ze vaak kleiner in bestandsgrootte en schaalbaar zijn. Bitmaps zoals JPG of PNG kunnen blokkerig worden bij uitvergroten. Let dan ook op de juiste resolutie als je toch JPG of PNG gebruikt.

Tip 20: Verkopen zonder te duwen

Het doel van een e-book gratis weggeven is meestal het verzamelen van e-mail adressen. Je kunt het ook inzetten als marketing tool voor andere diensten. Zet hier niet te fel op in, noem terloops dat mensen voor meer informatie contact op kunnen nemen of noem een online cursus die je geeft. Een sales pitch moet altijd een meerwaarde bieden aan de lezer. Zorg dan ook dat je aanbod aansluit op het onderwerp van je e-book.

Tip 21: Promoties leiden tot conversie

Je kunt de lezer belonen door een korting te geven op producten en diensten die gerelateerd zijn aan het e-book. Dit kan een algemene kortingscode zijn, of een persoonlijke code die de lezer kan inwisselen. Als iemand jouw e-book van voor tot achter leest, is de kans groter dat ze bereid zijn om naast tijd ook geld te investeren in jouw aanbod.

Tip 22: Publiceer jouw e-book

Allereerst moet je een bestandsformaat kiezen zoals een PDF document. (Zie ook tip 19.) Een Docx of ODT bestand kan niet iedereen openen, daar komt bij dat sommige formaten ook virussen kunnen bevatten! Zorg dat jouw bestand “schoon” is en betrouwbaar. Je kunt maatregelen nemen om tekst kopiëren moeilijker te maken, maar compleet beveiligen is onmogelijk. Je kunt wel bij publicatie het complete e-book achter een knop plaatsen. Geef eventueel een gratis en vrij te lezen voorproefje en laat het complete e-book downloaden na registratie of aanmelding. Er zijn verschillende manieren om jouw e-book te verspreiden, de beste keuze is afhankelijk van het onderwerp, de doelgroep en jouw doelstellingen.

Hier kun je de pdf reader downloaden als je die nog niet hebt!

De beste manier om je e-book aan te bieden is met behulp van e-mailmarketing software zoals Enormail, of Mailblue. Je doet dan alles op de juiste manier, ook volgens AVG wetgeving en kunt ook een autoresponder instellen, zodat je geautomatiseerd nog meer waardevolle informatie kunt delen met degene die het e-book heeft gedownload.

Tip 23: Laat weten dat je een e-book hebt!

Je hebt behoorlijk wat tijd en energie gestoken in een prachtig e-book, nu moet je de wereld laten weten dat het boek te downloaden is. Maak gebruik van jouw eigen site, social media zoals Facebook, Twitter en Instagram, en maak ook video commercials die je op YouTube kunt publiceren. Naast de mooie omslag moet je ook de inhoud van het e-book in enkele zinnen kunnen uitleggen, of zelfs in enkele steekwoorden. Je kunt ook enkele quotes inplannen op je Facebook tijdlijn of Twitter feed die je over een periode van enkele weken deelt met jouw volgers.

Tip 24: Geld verdienen met jouw e-book

Hoewel de meeste e-books worden geschreven om e-mail adressen te verzamelen en om later andere producten of diensten te verkopen, is het wel degelijk mogelijk om geld te verdienen met een e-book. Bijvoorbeeld in de vorm van een cursusboek dat heel uitgebreid is. Je kunt dan een samenvatting gratis verspreiden met de optie om het totale boek of vervolg aan te schaffen. In dat geval heb je wel kans op de verspreiding met illegale kopieën.  Je kunt ook een papieren versie aanbieden tegen betaling voor mensen die toch liever een fysiek boek lezen, of iets anders koppelen aan het e-book, zoals een videoserie in een besloten gedeelte zoals een ledensite, om het kopen van het e-book aantrekkelijker te maken.

Tip 25: Houd rekening met een vervolg

Wanneer jouw e-book succesvol blijkt te zijn, zal er vraag komen naar meer informatie. Als je vooraf al kunt bedenken wat een logisch vervolg kan zijn, kun je wanneer het moment aangebroken is snel aan de slag gaan. Er zullen tijdens het schrijven van jouw eerste e-book waarschijnlijk hoofdstukken geschrapt worden die voor een tweede deel weer interessant zullen zijn. Je kunt uiteraard ook over een heel ander onderwerp een nieuw e-book schrijven.

Tip 26: “Keep your eye on the prize”

Schrijven kan verslavend werken, op een gegeven moment stromen de woorden als een waterval en typ je de blaren op je vingers. Heel mooi, maar van e-books zul je niet snel rijk worden (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd!). Het zijn vooral instrumenten om jouw onderneming meer zichtbaarheid te geven, en je kunt er jouw autoriteit mee uitdragen. Gebruik het als een marketinginstrument, en verlies niet uit het oog wat jouw feitelijke doel is. Dat geldt eigenlijk voor alles waar je niet direct inkomsten uit zult genereren, weeg altijd de kosten tegen de baten af.

Tip 27: Vraag naar feedback

Vraag de lezers naar hun eerlijke mening over jouw e-book, je kunt positieve quotes op je eigen website vermelden. Ook constructieve kritiek is welkom, daar kun je van leren. Naast feedback over deze publicatie ga je ook een relatie aan met de lezer, en daar kun je als ondernemer weer voordeel uit behalen.

Conclusie

Wanneer je een e-book gaat publiceren houd dan rekening met de volgende punten:

  1. Kies een onderwerp dat past bij jouw interesses en/of kennis.
  2. Bepaal een doelstelling: Wat wil je met de publicatie bereiken?
  3. Verzin een titel die duidelijk aangeeft welke vragen jij gaat beantwoorden.
  4. Zorg dat de teksten goed leesbaar zijn, zonder spelfouten en grammaticale fouten.
  5. Focus je als eerste op de inhoud, de vorm komt later.
  6. Maak jouw e-book aantrekkelijker met afbeeldingen en illustraties.
  7. Let op met externe links naar andere content online.
  8. Exporteer jouw e-book naar standaard formaten.
  9. Promoot jouw publicaties via social media en andere kanalen.
  10. Zorg dat je er zelf ook plezier van hebt tijdens het gehele proces.

Je bent niet meer afhankelijk van uitgevers, deel jouw kennis met de hele wereld en publiceer je eigen e-books!

Het is nu aan jou om echt te starten met je eerste e-book. En als je begint zul je merken dat de inspiratie vanzelf komt, als een vloedgolf van woorden.

Succes met jouw eerste e-book!

Heb je nog vragen over het maken van een e-book? Laat die dan even achter in het reactieformuliertje hieronder!

 

Reactie plaatsen

We use cookies