Instagram is een social media dienst die gericht is op het delen van foto’s en video. Instagram Stories is een functie waarbij je verhalen kunt vertellen op basis van foto’s en videoclips. Deze verhalen verdwijnen automatisch na een periode van 24 uur. Wat is de functie van Instagram Stories, en wat kun je ermee met betrekking tot Online Marketing?
Snapchat bedankt
De voormalige chat app voor jongeren Snapchat is in de loop der jaren vaak uitgebreid met functies die opvallend vernieuwend waren. Maar een idee kun je niet auteursrechtelijk beschermen, en de concurrentie staat niet stil. De concurrent die Snapchat als een lucratieve grabbelton van originele ideeën gebruikt heet Facebook, en laat Instagram nou ook in handen van Facebook zijn. Beter goed gejat dan slecht bedacht dus, Instagram Stories is duidelijk “geïnspireerd” op Snapchat Stories, een optie die in 2013 deze social media dienst een flinke duw heeft gegeven. Later zou er ook nog eens Facebook Stories bijkomen, maar daarover een volgende keer meer.
De tijd loopt…nu!
Net zoals Snapchat Stories is Instagram Stories ook voorzien van een tijdklok. Na 24 uur is het verhaal niet meer te bekijken, te laat is pech gehad. De inhoud van jouw Stories worden niet in jouw profiel getoond en zijn ook niet zichtbaar in de Instagram tijdlijn. De Instagram Stories zijn zichtbaar in een balk aan de bovenzijde van jouw tijdlijn. Deze Stories kunnen door iedereen gedeeld worden, jouw vrienden maar ook door andere populaire Instagram accounts. Zodra er een nieuwe toevoeging te zien is zal er een gekleurde ring rond de profielfoto verschijnen. Door op deze profielfoto te klikken of tikken kun je het verhaal direct in volledig beeld bekijken, met alle nieuwe content van de laatste 24 uur in chronologische volgorde met de oudste post als eerste. Het is niet mogelijk om de Instagram Stories te Liken of er publieke reacties aan toe te voegen.
Zelf een Instagram Story maken
Bron: https://www.instagram.com/stories/chiaracappellano/ Het is heel eenvoudig om zelf met Instagram Stories aan de slag te gaan. Je selecteert het “+” icoon, je maakt dan een foto of video. Je kunt naar eigen voorkeur de beelden bewerken, tekst toevoegen of stickers plakken. Na publicatie kun je ook statistieken bekijken zoals het aantal kijkers en wie jouw Instagram Story bekeken heeft. Je kunt omhoog swipen om per foto en video te zien wie deze heeft bekeken. Je ziet dan het volgende: Je kunt een deel van jouw verhaal in je eigen profiel laten zien op de tijdlijn via de upload functie. Je hoeft niet de foto’s op dat moment te maken, het is namelijk ook mogelijk om beelden van jouw fotobibliotheek toe te voegen. De privacy instellingen van de Instagram Story zijn gelijk aan de instellingen van jouw account, Het is wel mogelijk om de zichtbaarheid te beperken als je dat wilt.
Locatie toevoegen met Instagram Stories
Wanneer je een winkel hebt, een restaurant of andere zaak kun je een locatie toevoegen. Zo kun je updates van een evenement live aan het verhaal toevoegen en zo mensen aanmoedigen om ook langs te komen. Je bent niet beperkt tot één locatie per verhaal, je kunt iedere foto of video een unieke locatie geven. Of je dit met al jouw privé kiekjes moet doen is discutabel, voor een evenement kan het wel ideaal zijn. Vergeet ook niet een hashtags toe te voegen voor een hogere vindbaarheid. Wanneer mensen op een locatie of hashtag zoeken komen ze jouw verhaal tegen, leuk om even langs te wippen!
Vragen stellen met Instagram Stories
Het hoeft voor de volger zeker geen passieve ervaring te zijn, je kunt namelijk een interactieve poll sticker toevoegen met een vraag. Je kunt de antwoorden van de vrienden en volgers zien zodra ze jouw vraag hebben beantwoord. Je kunt de vragen direct ontwerpen wanneer je een foto wilt toevoegen aan het verhaal. Er zijn diverse mogelijkheden om deze sticker leuk aan te kleden voor de boodschap die je wilt overbrengen. Dit soort interactie is uiteraard ideaal voor online marketing. Bepaal wat “hot” or “not” is, laat jouw publiek bijvoorbeeld kiezen welke kleur jouw verse donuts in de koffiezaak worden deze maand.
Video: hoe maak ik een Instagram story
In deze video laat ik je zien hoe je zelf een Instagram story kunt maken op je mobiel:
Schermvullende Instagram Story
Wanneer je een mooie splash page wilt maken met een foto waar tekst bij staat is het goed om te weten dat er een verhouding van 9:16 gebruikt wordt, een standaard smartphone scherm formaat dus.
Hoe kun je Instagram Stories gebruiken voor online marketing?
Als je nog wat hulp nodig hebt om een goede toepassing te verzinnen voor jouw zaak moet je deze Instagram Stories tips zeker nog even lezen:
- Laat mensen een kijkje nemen achter de schermen van een evenement, bijvoorbeeld backstage bij een concert, tijdens een sportevenement of een foodblogger die een restaurant bezoekt.
- Je kunt direct communiceren met jouw volgers, vragen stellen en ook antwoorden geven. Zo kun je op basis van een vraag de volgende foto of video maken “on demand”. Zo wordt een Instagram Story een interactief beeldverhaal waarin de volger invloed heeft op de uitkomst.
- Maak er een stap-voor-stap handleiding van, dit kan bijvoorbeeld heel interessant zijn voor een kapper die een zeer complexe coupe in een serie beelden tot stand laat komen.
- Houd speciale acties en geef tijdelijke kortingen via de Instagram Story die na 24 uur verdwenen zijn. Zo maak je advertenties spannend en er zit een element van urgentie achter.
- Schakel influencers in om jouw verhaal te delen via hun tijdlijn, kies personen die passen bij jouw doelgroep en boodschap. Instagram Stories is een leuke en vlotte manier om jouw volgers te betrekken bij jouzelf en jouw merk of product, stel ze niet teleur en vertel een interessant verhaal!
Maak jij al gebruik van stories? Deel dan hieronder jouw Instagram profiel, vind ik leuk!